RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske Skog skummer kraftmarkedet

Sist oppdatert:
Papirkonsernet Norske Skog og konsernsjef Jan Reinås har valgt å gjennomføre stans i papirproduksjonen ved de norske fabrikkene denne uken. Det frigjør kraft til salg i det åpne markedet
Ifølge Telemarksavisa så har Norske Skog Union i Skien en kraftpris på 17 øre i snitt, mens kraften i dag kan selges i det åpne markedet for mellom 50 og 60 øre pr. kilowatt time(kW). Ved full produksjon bruker fabrikken 80 000 kW i timen

Tillitsvalgt Magnus Straume ved Union i Skien sier tila visen at bedriften tjener rundt to millioner kroner på stansen og salget av strømmen. Han mener at konsernet skummer fløten av kraftmarkedet.

- Markedet er så dårlig nå at vi må ta alle produksjonsbegrensninger som vi kan ta nå i vinter. Og vi er i en situasjon hvor myndighetene oppfordrer industrien til å frigjøre kraft. Så den kraften som nå blir ledig, den selger vi. Men vi har ingen planer om å gjennomføre permitteringer, sier informasjonssjef Petter Haugan i Norske Skog til avisen.

Norske Skog har tre papirfabrikker i Norge, og i tillegg til at produksjonen ved Union er stanset i tre dager denne uken, så blir to produksjonslinjer ved fabrikken i Skogn i Nord-Trøndelag og en produksjonslinje ved fabrikken i Follum på Hønefoss stanset opp noen dager denne uken ifølge avisen.
Fabrikkdirektør på Union, Lars Løchen, sier til Telemarksavisen at de holder på å planlegge detaljerte «markedstilpasninger» for de neste fire månedene.

Informasjonssjef Petter Haugan i Norske Skog understreker at de ikke har stanset papirproduksjonen for å selge strøm.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere