RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Johan Nilsson (NTB Scanpix)

Norwegian-ansatt: - Mark og mugg i maten

- Jeg skammer meg og er redd når jeg serverer mat. Norwegian avviser anklagene.
Sist oppdatert:

Norwegians ansatte har ved flere anledninger oppdaget mark og mugg i flymaten som serveres, forteller en kabinsjef til avisa Aftonbladet.

- Mange pakker har vært fulle av mugg, og vi har funnet mark i kyllingretten og i tapasretten, sier kabinsjefen, som ønsker å være anonym, til den svenske avisen.

- Jeg skammer meg når jeg serverer mat
Norwegians flymat skal holde i 180 dager, og derfor blir de samme pakkene lastet om til neste fly dersom de ikke spises opp, ifølge kabinsjefen.

- Jeg skammer meg og er redd når jeg serverer mat. Vi som jobber på flyet, ville aldri spist det. Vi får matleveranse fra et annet sted, sier kabinsjefen.

Pressetalskvinne Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian skriver i en e-post til avisen at Norwegian straks skal gå gjennom rutinene.

- Om det stemmer at passasjerer har blitt servert dårlig mat, så er det forferdelig og selvfølgelig helt uakseptabelt, sier Jacobsson.

Aviser anklagene
Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik fester på sin side ingen lit til påstandene.

- Jeg har ikke noen tiltro til det, for jeg vet at en ansvarlig kabinansatt ville varslet internt, sier Skånvik til NTB.

- Er noen slike saker blitt tatt opp internt?

- Ikke meg bekjent på den måten som det nå blir framstilt. At det kan ha vært ting som det har vært behov for å endre på, kan godt være, men slik det framstår nå, virker det nærmest som om det er dagligdags at det er noe galt med maten. Det er helt horrible påstander, og at det framkommer på denne måten, anonymt gjennom mediene, framfor å bli tatt opp med ledelsen i selskapet, gjør at jeg ikke fester lit til historien, sier Skånvik.

- Jeg tror det må være andre ting som ligger bak her, tilføyer hun.

- Profitt veier tyngere enn personalets helse
Det mener flyvertinnen Charlotte Fohlin er situasjonen i Norwegian, skriver Aftonbladet.

- Norwegian utnytter oss. Jeg vet om mange som har blitt syke, sier Fohlin som har blitt utbrent etter jobben i flyselskapet og nå er sykemeldt.

Hun sier at Norwegian bryter med reglene om arbeidstid.

- Det har skjedd flere ganger at vi har blitt tvunget til å ta av fra Kanariøyene selv om vi påpeker at skiftet vil bli lenger enn 14 timer, sier Fohlin.

Flere ansatte i flyselskapet har tatt kontakt med Aftonbladet og fortalt at de kjenner seg igjen i det Fohlin forteller. De mener det er en stort sikkerhetsrisiko at de må jobbe flere timer enn planlagt. I frykst for ledelsen ønsker de ikke å gå ut med navn.

Svarer på kritikken
Norwegians informasjonsjef Charlotte Holmbergh Jacobsson svarer på kritikken og mener at selskapet alltid følger de europeiske reglene for arbeidstid, skriver Aftonbladet.

- At ansatte nærmer seg 60-timers uker, som europeiske myndigheter tilater, er svært uvanlig. De som noen uker kommer opp i litt lengre arbeidstid, som alltid er innenfor rammen av hva som er tillat, kompenseres fortløpende med fler fridager og/eller kortere arbeidstid, sier Jacobsson til avisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere