RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK: - Opptatt av å forvalte journalistikken best mulig

Sist oppdatert:
PR-bransjen mener at den tøffe seerkonkurransen fører til at NRK-journalistene blir mer og mer opptatt av PR og markedsføring av egne saker. - Vi ønsker å forvalte sakene våre best mulig, sier prosjektsjef Ole Hedemann i Forbrukerinspektørene.

NRKs graveprogram Forbrukerinspektørene (FBI) sendte onsdag et program om Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL) som blant annet inneholdt en kritikk av foreningens salgsmetoder.

Saken fikk en bred dekning i NRKs andre mediekanaler på samme morgen og levde sitt eget liv både på radio og på Internett i forkant, hele tiden med referanser til TV-programmet på kvelden. Hele medie-Norge kastet seg også på, lenge før sendingen hadde blitt kringkastet på NRKs FBI.

Flere ledende PR-folk har gått ut i Propaganda og påpekt at NRK er blitt mye mer agressive til å selge inn sine egen TV-saker.

Viseadministrerende direktør i Burson-Marsteller Bjørn-Richard Johansen mener at NRK er blitt en PR-maskin hvor salget av journalistikk i egen organisasjon er satt i system for å backe opp egne innslag og programmer, eller programkonsepter som NRK har brukt store summer på å utvikle. Han hevder det har skjedd et skifte de siste årene etter at John G. Bernander ble ansatt som kringkastingssjef.

Hovedårsaken er den tiltagende mediestøyen og den stadige tøffere kampen om seerne og lytterne.

- Det er en ekstrem økning og intensivering av en helt ny måte å tenke markedsføring av egne saker på i NRK, fordi de har blitt mer og mer opptatt av seertall, sier PR-rådgiver Kjell Terje Ringdal i Dinamo PR. Han mener det går utover troverdigheten til NRKs journalister å operere på denne måten.

- Journalistene blir stadig mer kåte på seertall og for å få høyere seertall spisser de sakene til det ugjenkjennelige, sier han (se saker i bunn av denne artikkelen).

Prosjektsjef Ole Hedemann i NRKs FBI er helt uenig i at NRK har utviklet seg til en PR-maskin.

- Jeg synes konserntankegangen er et pre for journalistikken vi lager. Det promotteres jo egne saker gjennom egenannonsering og trailere som sendes på forhånd. Når det gjelder journalistene og journalistikken kan vi ikke gjøre annet enn å tilby de sakene vi lager. Det er et tøft nyhetsbilde og hvis sakene ikke er bra nok, får vi jo ikke gjennomslag for dem i andre redaksjoner, sier han og mener det er knallhardt å nå gjennom både hos vaktsjefene i Dagsnytt på radio og Dagsrevyen på TV.

- Jeg er opptatt av at NRK forvalter sakene som vi lager best mulig. Det er helt korrekt at det er dyre programmer vi lager, det er kostbart å drive gravejournalistikk for fjernsyn. Derfor forsøker vi å få dem så viktige som mulig. Men uansett foregår det selvstendige vurderinger i alle NRK-redaksjoner av saker som kommer inn, sier han.

Hedemann ser at enkelte saker som blir kjørt dagen gjennom på NRK kan oppfattes av andre som en PR-kampanje, men sier samtidig at han gjerne skulle hatt enda mer mediedekning internt.

- Vi får en gevinst ved å sette dette på agendaen dagen gjennom, men vi skulle gjerne hatt enda flere plattformer hvor vi kunne fronte journalistikken vår, sier han.

- Det er uansett ikke seertall som er motivasjonen for min del, det er journalistikken vi lager som vi gjerne vil ha synliggjort. Det er jo en rimelig heftig mediestøy vi snakker om, sier prosjektsjefen i FBI.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere