RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK: - Vi har ikke gjort jobben godt nok

Sist oppdatert:
Kringkastingssjef John G. Bernander i NRK tar selvkritikk på TV-dokumentaren om Terje Håkonsen og kommer til å betale gebyret på 175.000 kroner

Statens medieforvaltning har ilagt NRK et gebyr på 175.000 kroner for å ha brutt forbudet mot produktplassering.

Det var i programmet "Terje Håkonsen – katta fra Telemark" som ble sendt i serien "Fakta på lørdag" at overtredelsen skjedde. Gebyret ble fastsatt til kr 175.000, tilsvarende sponsorbeløpet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

NRK meddelte i utgangspunktet at de hadde handlet i god tro og ikke visste om ordlyden i en avtale mellom den eksterne produsenten og sponsoren. Medieforvaltningen mente at NRK uansett har en undersøkelsesplikt for å gardere seg mot produktplassering, og at statskanalen ikke har fulgt godt nok opp denne plikten.

- Vi kommer ikke til å påklage vedtaket. Vi ser at kvalitetssikringen vår har sviktet i dette tilfellet, sier kringskastingssjef John G. Bernander til Propaganda.

Medieforvaltningen fikk tak i en kopi av avtalen mellom den uavhengige produsenten og sponsoren, en avtale som viste seg å være førende for innholdet i TV-dokumentaren.

Dokumentaren ble produsert av en uavhengig produsent, som solgte senderettigheter til NRK. Produsenten inngikk en skriftlig avtale med sponsoren Opplysningskontoret for frukt og grønt, hvor god eksponering av frukt skulle være motytelse.

- Vi har bekrevet vårt svar i tilsvaret til forvaltningen, men det som skjedde er i strid med interne retningslinjer. Vi har ikke gjort jobben vår godt nok. Det regelverket vi har, er adekvat nok, mener NRK-sjefen.

Han vil ikke si noe om hva slags interne reaksjoner som vil komme.

Dette er andre gang at John G. Bernander opplever å få en reaksjon fra norske tilsynsmyndigheter på programminnholdet. Like etter at Bernander tok over som NRK-sjef for Einar Førde fikk han en liknende sak i fanget.

I 2001 sendte NRK "Magen i halsen - henda i været", en dokumentar blant annet om berg og dalbanen på Tusenfryd, der dokumentaren ble sponset av Tusenfryd selv med 450.000 kroner til et eksternt produksjonsselskap.

Gebyret (500.000 kroner) ble den gang heller ikke påklaget av NRK.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere