RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK får julekalender-nei

Sist oppdatert:
NRK får ikke drive reklame på TV for sine julekalendere for barn. Statens Medieforvaltning mener NRK flere ganger har gått over streken når de har omtalt julekalenderen.

Salg av programeffekter til programmer som "Jul på Månetoppen" og "Jul i Skomakergata" er gode penger for NRKs kommersielle selskap, NRK Aktivum.

Men nå setter Statens Medieforvaltning foten ned for markedsføring av effektene på TV. De har fått god drahjelp med salget av kalenderne, fordi de har hatt muligheten til å nå tusener av barn i beste sendetid på NRK.

NRK får lenger lov til å drive reklame for sine julekalendere i juleserier for barn, det slår Statens Medieforvaltning fast i et brev til NRK.

Medieforvaltningen mener NRK på flere punkt bryter reglene ved å presentere julekalendere når serier som "Jul på månetoppen" blir vist i barne-TV, skriver NRK på egne sider.

Medieforvaltningen viser til omtalen julekalenderen fikk flere ganger da serien fikk på TV i fjor jul, og de påpeker at presentasjonen av julekalenderen var i strid med forbudet om salgsfremmende omtale og forbudet mot skjult reklame. Et slikt forbud gjelder også for NRKs egne produkter.

Ifølge NRK blir ikke kanalen straffet for å ha vist reklame for julekalenderen tidligere, men regner med at de holder seg til loven i fremtiden.

Kanalen har også blitt kritisert fra annet hold for sin kommersialisering av julekalenderne. Forbrukerombudet satte allerede i 2000 fokus på serien Amalies Jul, mens Geir Magnus Nyborg i organisasjonen Familie og Medier i fjor uttrykte bekymring for NRKs troverdighet hvis de fortsetter med sitt salg av lisensprodukter.

NRK Aktivum vil omsette for i overkant av 100 millioner kroner i år. Det er dobbelt så mye som Aktivum tjente for to år siden, og 30 millioner kroner mer enn i fjor. Det er ikke bare for NRK at Blåfjell-produkter selger bra. Vegard Ulvang solgte Blåfjell-produkter for syv millioner kroner i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere