RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK vil bli større på nedlastning

Sist oppdatert:
Ser stort potensial for radioens lillesøster.

Men de vil ikke røpe tallene for sendingene sine. Den største tilbyderen av norsk innhold, NRK, har onsdag lagt ut 120 ulike programmer for nedlastning.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vi har hatt en markant økning siden i fjor høst, sier Paul Arvid Jørgensen i NRK Nettkringkaster til NA24 Propaganda.

Han vil ikke ut med tall for de enkelte programmene, men røper at NRK i dag har 75.000 brukere som foretar litt under 500.000 nedlastninger ukentlig. Økningen skyldes to forhold:

- Vi har nesten doblet tilbudet vårt. Og vi har fått på plass en avtale på musikken med IFPI. Det gjør at vi nå kan tilby sendinger med og uten musikk, sier han.

Vil ha flere nedlastninger
Ikke bare har radiosendingene fått et løft. Avtalen med IFPI har også gjort det lettere for NRK å tilby TV-programmer som podcasting.

- Nesten alle TV-programmer inneholder musikk i en eller annen form. Før musikkavtalen var det vanskelig å tilby disse sendingene som podcast med levende bilde.

Blant de mest populære TV-podcasterne til NRK er «Dagsrevyen» og «Norge Rundt».

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Jørgensen ønsker seg bedre tall på Podcast.

- Flere burde oppdage det. Det er synd at det ikke er flere som gjør det, synes han.

Jørgensen legger ikke skjul på at han ønsker seg mer konkurranse på podcast og en av dem som prøver å utfordrede dem er P4.

Ikke stort for P4
- Dette er fortsatt nytt for oss. Vår første podcast var «Bye og Rønning Show». Den ble sendt i sommer, sier programsjef Jørn Johansen i P4.

Etter det har P4 fulgt opp med Johan Golden og Atle Antonsen i «Misjonen». Programmet «Meggene» er også et annet program som kanalen tilbyr.

- Dette er egentlig ikke så stort for oss, men det er viktig for oss å kunne gi denne typen tilbud, sier han.

Topp-listen på Apples iTunes viser hard kniving mellom de NRKs «Radioresepsjonen» og P4s «Misjonen».

- Denne listen gir ikke et helt riktig bilde. Den viser hvor mange som trykker på abonnementsknappen og dermed vil nye tilbud fort havne høyt på listen. Listen viser ikke hvor mange som laster ned sendingene hver dag. Denne trafikken går ikke via iTunes, forteller Paul Arvid Jørgensen i NRK.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere