RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRKs nettsatsning gir uttelling

Sist oppdatert:
NRK har snudd fra å være en sinke til å bli en vinner på nett. – Vi har en nettsatsning som nå begynner å gi uttelling, sier ansvarlig redaktør Are Nundal.

NRK relanserte sine nettsider med brask og bram høsten 2000. NRK skulle bli størst på nett i løpet av 18 måneder og et tosifret antall millioner kroner ble satset på en nettside som fusket fra første sekund. Året etter kom kanalen med et nytt nettsted og klok av skade ble det lansert i det stille.

- Den målsetningen ble fort skrinlagt da vi så at den ikke var særlig realistisk. Det tok tid for produktet å sette seg, sier ansvarlig redaktør Are Nundal til Propaganda.

Nå ser det ut til at nettsatsningen har gitt seg utslag i økt trafikk for NRK. Kanalens nettsider har det siste året seilt opp til den desiderte nettvinneren. Lisenskanalens nettsted hadde størst vekst i september, med hele 47 prosent. MPG Jr., IQ-testen fra "Test nasjonen" og valgkampen hadde sitt å si.

- I tillegg er september en måned hvor den generelle nyhetsbruken går opp, sier ansvarlig redaktør Are Nundal til Propaganda.

Men enda viktigere for NRK er det nok at det siste året har gitt en nær dobling i antall brukere, fra knappe 600.000 for ett år siden, til 1,12 millioner. Med en økning på 92 prosent kan NRK slå seg på brystet å si at de har hatt størst vekst på nett det siste året.

- Vi har hatt en satsning noen år som nå begynner å gi uttelling. Vi har jobbet bevisst for å gi et godt nettilbud som supplerer de daglige nyhetene, som underholdning og stoff for barn og ungdom, sier Nundal.

Blant annet la de om forsiden sin slik at den skulle bli mer oversiktelig og enklere å finne frem på. Det ga uttelling for kanalen.

NRK.no er for øyeblikket landets 7. største nettsted, rett etter Aftenposten, MSN og Dagbladet som alle har en svakere utvikling både siste år og siste måned. VG er landets største nettsted med 2,4 millioner brukere.

- Vi har satset på å tabloidisere litt, men det er fortsatt langt frem til VG, sier Nundal som legger til at deres viktigste mål er å skaffe lojale brukere, som nettsteder med lengre fartstid alt har rukket å skaffe seg.

- For oss er det et viktig mål å være best på den multimediale siden å ha beste tilbud på lyd og bildesiden. Det synes jeg i grunn vi klarer, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere