RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Ønsker du å trene mer og spise sunnere i 2014?

Da bør du tenke S.M.A.R.T.
Sist oppdatert:

(SIDE2:) Slik lykkes du med nyttårsforsettet.

Tenk langsiktig

Er du en av dem som hvert år har som mål å begynne et nytt og bedre liv, men som til slutt ender opp med å «dette funket ikke, jeg får prøve igjen til neste år»?

- Hvis man gang på gang mislykkes med nyttårsforsettene sine er det lett å bli selvkritisk og nærmest straffe seg selv med enda strengere mål neste år, forklarer den svenske psykologen Klara Edlund til Aftonbladet.se.

Hun tror mange tenker altfor ambisiøst fremfor å være realistisk når det gjelder å sette seg mål for å få et sunnere liv og bedre helse. Hemmeligheten er å kunne se og tenke på fremtiden mener Edlund og anbefaler å ha en konkret plan med ulike mål slik at du får fokus på å kunne gjennomføre det du ønsker.

Ifølge psykologen er ett av knepene for å lykkes å kunne tenke S.M.A.R.T.

S.M.A.R.T.

Spesifikt

For eksempel: «Jeg skal begynne å spise frokost hver dag» eller «Onsdager klokken åtte er det «meg-tid» hvor jeg skal være med på yogatime på treningssenteret».

Målbart

Sett deg et mål slik at du har noe konkret å jobbe mot. Dette kan for eksempel være «Jeg skal være med på tjue spinningtimer før påske» eller «Jeg skal løpe til sammen 10 mil i løpet før mars måned». Sett gjerne opp flere delmål som du ønsker å nå i løpet av en viss tidsperiode i tillegg til at du har ett eller noen få hovedmål som gjelder for hele året.

Edlund tipser om å fokusere på målet eller målene i stedet for å fokusere på vekttall fordi vekten din sier ingenting om hva du har oppnådd eller klart i løpet av en begrenset tidsperiode. Når du etter hvert når målet ditt, så tar du med deg den gode følelsen og bruker den i arbeidet mot det neste.

Aktuelt

Sett deg mål og hent inspirasjon for hvordan situasjonen din er i dag, ikke hvor mye du trente eller hvordan kroppen din så ut for femten år siden. Sett gjerne opp en ukesplan for når og hvordan du skal få tid til å få til treningsøkter, sunne middager og så videre. Da er det enklere å både gjennomføre og ikke skylde på at «du ikke fikk tid» eller lignende.

Realistisk

Vær realistisk når du setter opp målene dine og når du planlegger den kommende uka. Har du altfor høye krav til deg selv kan det føre til at man gir opp.

Tidsbestemt

Hvis du for eksempel har et mål om å klare å løpe en mil, så meld deg på et løp eller løpekonkurranse som er om et halvt år. Følelsen du får når du har oppnådd noe innen den tiden du har satt vil gi deg en mestringsfølelse som igjen vil få deg til utfordre deg videre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere