RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Elkjøp)

Ny mobil var brukt

Sist oppdatert:
Da Pål Kjær åpnet sin nyinnkjøpte mobiltelefon i Bodø, lå det mange meldinger inne på mobilen.

Det var onsdag at Kjær kjøpte sin nye Sony Ericsson W995 hos Elkjøp i Bodø, skriver Avisa Nordland.

Da telefonen var ferdig ladet, slo han den på.

- Plutselig var det masse meldinger der som ikke var mine, sier Kjær til an.no.

På hans nye Sony Ericsson lå det mellom 15 og 20 sms og mms'er.

Han dro da tilbake til Stormyra hvor Nordens største elektronikkjede har en av sine nesten 300 butikker.

- Fikk du noen forklaringer?

- Nei, men de skulle slette alt, svarer Kjær som leverte tilbake mobilen.

Returrett
Han har sin egen teori om hva som har skjedd:

- Det du kjøper på Elkjøp kan leveres tilbake i løpet av en måned. Telefonen hadde meldinger datert til januar og de har solgt den som ny til meg.

Deretter gikk han til en annen elektrobutikk og kjøpte tilsvarende mobil. Da bet han seg merke i en ting:

- Jeg måtte rive av plasten på mobilen. Det måtte jeg ikke på den jeg kjøpte på Elkjøp, sier han til Avisa Nordland.

Elkjøps nettsider viser til 30 dagers returrett:

«Hos Elkjøp kan en komplett vare i tilsvarende stand som når den ble kjøpt, returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet.»

Videre heter det:

«Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje».

Andre prosedyrer
Pressekontakt Simen Sundt hos Elkjøp kan ikke huske at noe lignende har skjedd før.

- Noe er som det ikke skal, sier Sundt til an.no - som ber om tid til å sjekke saken nærmere.

- Kan det ha med at telefonen tidligere er kjøpt og returnert?

- Det er vanskelig å si akkurat hva som har skjedd, men mest sannsynlig er det snakk om en tidligere returnert telefon kunden har fått utlevert som ny, svarer Sundt.

Tar kontakt
Om returretten skriver Sundt følgende:

- Dette blir benyttet i stor grad, ettersom det er et godt tilbud for forbrukerne. Vi har klare rutiner hva gjelder behandling av returerte produkter. Rutinene for produkter med lagringsmulighet er krystallklare; for produkter som skal videreselges skal produktene håndteres separat og all data slettes. For produkter til service skal produktene sikres og snarest mulig sendes til vår samarbeidspartner, som igjen har strenge rutiner for håndtering av produkter med lagringskapasitet.

Pressekontakten mener det i dette tilfellet har skjedd en glipp, hvor produktet har blitt forlagt eller byttet om et eller annet sted i butikk/lager/servicemottak, skriver Avisa Nordland.

- Denne saken vil bli tatt opp med butikken det gjelder, og vi vil gå igjennom rutinene for å forsikre oss om at en slik situasjon ikke oppstår igjen ved en senere anledning, skriver Sundt i en e-post til an.no.

Les flere nyhetssaker fra Avisa Nordland her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere