RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: SAS

Ny nesten-ulykke med SAS

Sist oppdatert:
SK 997, en Airbus 340 fra SAS, var akkurat på vei til å starte nedstigningen til Pudong-flyplassen i Shanghai da alarmen gikk om at det var fly i nærheten.

Og like i nærhet var det et annet fly. Et digert et. Et av de største i verden. En Boeing 777 fra United Airlines. Dette skjedde 19.april i år. I det amerikanske flyet var det plass til rundt 450 passasjerer, i det danskregistrerte SAS-flyet er det plass til ca 350.

Alarmen gikk
Kollisjonsavvergingssystemet TCAS gikk til ytterste nivå, og forlangte inngripen fra piloten sin side slik at flyet ble dradd i stup. Under manøveren som skjedde i 33.000 fots høyde ble to flyvertinner og to passasjerer lettere skadet og en passasjer alvorlig skadet om bord i det amerikanske flyet.

Det kinesiske luftfartstilsynet etterforsker nå saken i følge National Transportation Safety Board som melder om den alvorlige hendelsen.

Benbrudd
- Jeg kan bekrefte at hendelsen fant sted og at den nå etterforskes av det kinesiske luftfartsmyndighetene, får vi opplyst av pressetalsmannen i United Airlines.

Han forteller videre at passasjeren som ble alvorlig skadet fikk benbrudd.

Kineserne undersøker
- Vi har fått en henvendelse fra de kinesiske luftfartsmyndighetene om å bistå i undersøkelsen etter hendelsen, forteller Martin Poggard i den danske havarikommisjonen.

- Det er ikke så mye jeg kan si, annet enn at ingen ble skadet i SAS-flyet. Det kinesiske tilsynet CAAC har bedt om informasjon fra den sorte boksen i flyet, og det har de fått.

TCAS-systemet som er installert i alle rutefly, er konstruert for å melde fra om trafikk i nærheten når flyene er i distanse ca 40 sekunder fra hverandre.

Flyveren avventer da situasjonen til neste nivå, der systemet ber ham om å gjøre noe - den såkalte RA eller resolution advisory - på det tidspunktet er flyene kun 20 sekunder fra hverandre. Denne gangen fikk antagelig United-flyet beskjed om å gå ned siden det er skader om bord.

Ingen SAS-kommentar
Ingen i SAS ville i går eller i dag kommentere nesten-ulykken og fortelle om noen av passasjerene i SAS-flyet kom til skade som følge av unnamanøveren. I den norske havarikommisjonen har en heller ikke hørt om hendelsen, siden SAS-maskinen var registrert i Danmark.

Det er det amerikanske svaret på den norske Havarikommisjonen som melder om nesten-ulykken. Nesten-ulykken skjedde om morgenen lokal tid 19.april i år, med flight UA835 og SAS sin Airbus 340. Hendelsen skjedde da begge flyene var på vei ned mot Pudong-flyplassen i Shanghai.

I september i fjor var det en norskregistrert Airbus fra SAS som var involvert i et uhell ved samme flyplass. Da tok halen nedi under landing, men ingen ble skadet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere