RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny skrekk-kampanje for røykere

Kols-filmene som tidligere vakte stor oppsikt blir vist på ny i røykekampanjen «Røyken tar pusten fra deg - igjen».
Sist oppdatert:

(SIDE2): - Grunnen til at vi bruker disse filmene om igjen er at de har stor troverdighet og ble godt evaluert da de ble vist i 2006. Bildene er sterke, men det er også virkeligheten for de som blir syke av å røyke, sier fungerende avdelingsdirektør for avdeling tobakk i Sosial- og helsedirektoratet, Hege Wang.

Hun forteller at kampanjen som blir vist på TV 2 i januar først og fremst skal motivere til røykeslutt.

- Det er mange som har nyttårsforsetter nå så dette er tiden å slå til på. Røyketelefonen 800 400 85 har utvidet åpningstidene i hele januar, sier hun.

Mange ønsker å slutte
Ifølge en MMI-undersøkelse gjennomført for Sosial- og helsedirektoratet i desember sier 27 prosent av røykerne at de planlegger å slutte å røyke fra nyttår, men særlig ungdomsrøykerne har røykeslutt som nyttårsforsett. Hele 46 prosent i aldersgruppen 15-24 år sier at de planlegger å slutte fra nyttår.

Erfaring og forskning viser at sjansen for å klare å slutte å røyke øker kraftig hvis man får hjelp.

- De to viktigste tipsene vi kan gi hvis du skal slutte å røyke er at du bør sette en dato og forberede deg fram til den datoen, sier leder for Røyketelefonen Sigrid Skattebo.

Telefonstorm på røyketelefonen
- Det er definitivt høytid for røykeslutterne nå og det merker vi godt her hos oss. Det er januar det ringer aller flest til oss og mange har et nyttårsforsett om å slutte å røyke. Det er jo en god anledning for å slutte og nå har røyketelefonen utvidet åpningstid. Noen trenger hjelp med hvordan de skal klare å slutte, mens andre er godt i gang og vil ha tips mens de opplever røykesuget.

FREDAG KLOKKEN 12.00 SVARER SKATTEBO DEG PÅ DINE SPØRSMÅL OM RØYKESLUTT. KLIKK DEG INN PÅ SIDE2 I MORGEN.

Fem kjappe tips til deg som vil slutte å røyke

RING Røyketelefonen 800 400 85

BESTILL gratis Guide til røykfrihet

SNAKK med fastlegen din

MELD deg på røykesluttkurs

til apoteket

Kom røyksuget i forkjøpet

Fortell dem rundt deg at du har sluttet å røyke!

Hold deg i aktivitet og ha det hyggelig. Ta gjerne opp en hobby. Det er viktig at du har noe å gjøre slik at du holder tankene borte fra røyk.

Ha alltid med deg noe du kan lese på, lytte til eller tygge på. Vær kreativ!

Unngå mat og drikke som gjør deg røyksugen. Salater og fisk gir mindre røyksug enn tung mat.

Vær forsiktig med kaffen! Virkningen av for mye kaffe kan forsterke abstinensplager etter røykeslutt.

Vær snill mot deg selv. Gi deg selv en gave. Legg til side de pengene du sparer på å være røykfri.

Disse skal du bare bruke på deg selv – gjerne på luksus!

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere