RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Tre og en halv time fra Oslo til Bergen kan gi grunnlag for busstrafikk i stedet for fly, mener tilhengerne. Særlig er tilkoblingen til kyststamveien (E39) interessant, mener professor Dag Bjørnland.
Tre og en halv time fra Oslo til Bergen kan gi grunnlag for busstrafikk i stedet for fly, mener tilhengerne. Særlig er tilkoblingen til kyststamveien (E39) interessant, mener professor Dag Bjørnland. Foto: Foto: PRIVAt

Ny vei kan ta tre og en halv time til Oslo

– Hovedforbindelsen mellom Oslo og Bergen må gå over Haukeli. Det er både kortest, raskest og mest driftsikkert.

(BA.NO): Det sier professor Dag Bjørnland til BA. Sosialøkonomen er nestor i skandinavisk samferdselsforskning.

Bestemmelse i høst?
Det er fem aktuelle forbindelser mellom øst og vest: Over Filefjell, Hardangervidda, Hemsedal, Aurland og altså Haukeli.

– Regjeringen sier de vil bestemme seg for trasé i løpet av høsten, men det har vekslende regjeringer gjort siden 1960-årene. Derfor er det ikke bygget noen fullgode hovedforbindelser mellom øst og vest, sier Bjørnland.

Han anslår at det bare behøver å ta fem-seks år å bygge veien, som med sine 380 kilometer er kortere enn noen av de andre alternativene.

– Men her i landet har vi tradisjon på at det tar minst ti-femten år å planlegge et slikt prosjekt, sier han.

Bjørnland ser for seg en firefelts motorvei med en øvre fartsgrense på 100–110 km/t. Det gir en reisetid på bare tre og en halv time mellom Oslo og Bergen.

I planene er det en bro over Hardangerfjorden ved Jondal.

Alternativ til fly
Ettersom veien kobles på kyststamveien (E39) vil det ta like lang tid mellom hovedstaden og Haugesund.

–Kort kjøretid gir godt grunnlag for miljøvennlige ekspressbusser som alternativ til fly, sier Bjørnland.

Med to nye tunneler ved Røldal blir høyeste punkt bare 860 meter over havet. Det er lavere enn noe annet alternativ og viktig for driftssikkerheten.

Kortere strekning og mindre høydeforskjeller gir mindre utslipp, særlig fra tungtrafikk

Bjørnland sier tre millioner sokner til veien i dag. Det vil øke til fire millioner i 2030.

Bjørnland påstår også at det er god samfunnsøkonomi.

Med færre ulykker og mindre forurensing tror han nytteverdien vil kunne komme opp i 65 milliarder kroner.

Han anslår at det vil koste rundt 60 milliarder kroner å bygge veien.

- Visjonær tanke
– Dette er et spenstig forslag, sier statssekretær Bård Hoksrud.

Før Frp kom i regjering gikk partiet for Haukeli-alternativet.

Nå venter Bård Hoksrud og hans sjef samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) på en utredning av samtlige fem alternativer for den nye øst-vest-forbindelsen.

–Denne saken er lite diskutert i regjeringsapparatet. Vi avventer utredningen før vi bestemmer nærmere hvilket eller hvilke alternativer vi går inn for, sier Hoksrud til BA.


Mens den rødgrønne regjeringen gikk inn for E16-alternativet, som går over Filefjell, sier Hoksrud andre partier har vært mer forsiktige med å slå fast hva de mener. Det gjelder også Høyre.

–Vi i Frp har imidlertid sett på alternativet over Haukeli (E134) som det viktigste når vi snakker om øst-vest-forbindelse, sier han.

Hoksrud karakteriserer Haukeli-alternativet som spesielt.

–E134 vil kunne koble seg på den nye fergefrie kyststamveien, slik at dette også blir den viktigste øst-vest-forbindelsen for Haugesund og etter hvert også for Stavanger. Det gjør alternativet over Haukeli til en spennende og visjonær tanke, sier han. 


Les flere saker fra Bergensavisen her.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere