RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nye regler om eierskap i medier

Sist oppdatert:
Kultur- og kirkedepartementet foreslår i et høringsnotat i dag at grensen for medieeierskap på nasjonalt nivå heves fra 33 prosent til 40 prosent
Dette kommer frem i en melding fra Kulturdepartementet fredag.

Departementet foreslår også nye regler om multimediekonsentrasjon, det vil si eierskap innenfor flere mediesektorer.

- Jeg legger til grunn at forslaget vil gi klarere regler samtidig som det vil opprettholde et eiermangfold i mediemarkedet, sier kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland i en kommentar.

Forslaget om egne regler for multimediekonsentrasjon, dvs. eierskap innenfor flere mediesektorer, vil for eksempel innebære at et selskap som kontrollerer over 30 prosent av dagspressemarkedet ikke kan kjøpe seg opp til en markedsandel på mer enn 20 prosent i fjernsyns- eller radiomarkedet. Det foreslås også egne og lavere prosentgrenser for eierskap innenfor tre mediesektorer. Bakgrunnen for dette forslaget er at en eier med en sterk eierposisjon innenfor ett medium blir klart sterkere med eierskap også i andre medier.

Loven foreslås utvidet til også å gjelde elektroniske medier, foreløpig uten å åpne for inngrep mot erverv av slike medier. Bakgrunnen er at elektroniske medier i større grad fungerer som en distribusjonsmåte enn som et selvstendig mediemarked, skriver Departementet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere