RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nye rekorder i bulkmarkedet

Sist oppdatert:
Bulkfesten ser ut til å fortsette som et juleparty. I hvert fall betegnes alle hovedmarkedene som stramme, og ratene fortsatte å stige markert den siste uken for de store og mindre tørrbulkskipene
Tørrbulkindeksen på Baltic Exchange steg knappe 100 punkter den siste uken til 4.570.

For de mindre bulkskipene, som tilhører handy-segmentene, ligger snittraten på Baltic Exchange nå på 25.000 dollar dagen på timecharterbasis etter ny oppgang denne uken. Ifølge Fearnleys ukesrapport ser ikke inngangen til julesesongen heller ut til å prege markedet.

Det meldes om stor aktivitet både i Stillehavsregionen og Atlanterhavet. Fearnleys forventer at nye rekordrater vil bli satt i løpet av kort tid i det opphetede markedet.

De mellomstore bulkskipene som seiler i panamax-segmentet hadde en noe treg start på uken, og panamaxene er de eneste uten signifikant bedring i ratene den siste uken.

Det er imidlertid ingenting som tyder på at markedet skal ned. Forward-posisjonen er fortsatt sterk, og ifølge Fearnleys har det blitt gjort flere lengre kontraktene denne uken på nye rekordnivåer. De lange kontraktene gjenspeiler markedets forventinger til spotmarkedet fremover. Ratene i Atlanterhavet ligger på drøyt 33.000 dollar dagen, og 41.000 dollar i Stillehavet.

Når det gjelder markedet for de største bulkskipene i capesize-markedet så betegner Fearnelys utsiktene som "rock solid". I spotmarkedet steg ratene et par tusen dollar, og snuser nå på rekordnivået på 75.000 dollar dagen. Ratene for 12 måneders kontrakter steg til nye rekordnivåer, 58.000 dollar dagen for de største på 170.000 dødvekttonn, og 43.000 for de noe mindre på 150.000 dødvekttonn.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere