RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nytt byrå satser på forbruker-PR

Sist oppdatert:
Som første i PR-bransjen skal det nystartede byrået PR-operatørene spesialisere seg på forbruker-PR. - Stadig flere annonsører etterspør dette, sier Nina Horn Hynne.

Nesten alle de store, etablerte PR-byråene er fullservice og tilbyr de fleste PR-tjenester. De vil inn på og ønsker å være strategitunge. Nå kommer et nytt PR-byrå som går motsatt vei.

Det nyetablerte byrået PR-operatørene skal spesialisere seg på forbruker-PR, jobbe primært inn mot markedsavdelingene, samt bli tung på selve gjennomføringen av konkrete kommunikasjonstiltak.

- Det finnes ingen som utelukkende tilbyr PR-tjenester som retter seg mot forbrukere. Det er flere spesialiserte byråer som tilbyr investor relations og business-to-business, men ingen som tilbyr forbruker-PR, sier Nina Horn Hynne.

Med forbruker-PR mener byrået alle tilgjengelige kommunikasjonsvirkemidler, utover betalt kommunikasjon (reklame), som man kan bruke for å nå frem til en forbruker med en god eller viktig historie.

Eksempler på produkter er: PR-planer, produktlanseringer, budskapspissing, presseinnspill, pressemeldinger, nyhetsbrev, presse-events, arrangementer i samarbeid med relevante aktører, brosjyrer, seminarer og så videre.

Nina Horn Hynne er en av fem partnere med tung bakgrunn fra norsk PR- og reklamebransje og har selv bakgrunn fra JKL Woldsdal. Med seg har hun Henning Cook fra Leo Xpress, Øystein Bonvik, Christine Olsen begge JKL Woldsdal og Stian Lyberg fra BBDO.

Henning Cook blir daglig leder i det nye byrået. Han understreker at de, i motsetning til de fleste etablerte PR-byråer, ikke skal leve av å utvikle informasjonsstrategier, men av å få eksisterende informasjonsstrategier til å leve.

- Vi skal bli sterke implementering. Kundene etterspør nå i større grad bistand til kreativ, rask og konkret gjennomføring, fremfor tunge og dyre strategidokumenter. Vår erfaring er at de helst utvikler strategiene selv, sier Cook og legger til at de har som mål å bli Norges ledende forbruker-PR-byrå.

- Dette er et marked i vekst, blant annet fordi en ny generasjon markedsfolk har fått øynene opp for å benytte en bredere og mer effektiv markedsmiks. Samtidig har få av våre konkurrenter spesialisert seg på området. Vi er fem partnerne med bred erfaring fra produkt-PR og forbrukerkommunikasjon, sier Cook.

Horn Hynne sier til Propaganda at det er en tendens til at flere PR-byråer satser på nisjetjenester. Nylig startet Trolltind Kommunikasjon opp, med fokus på finansiell kommunikasjon, mens Spalt kom fra Sverige med fokus på mote. Fra før har man Cobra som satser på såkalt "coroprate branding" og Responder på mediekontakt.

Hun viser til at det er enklere og mer troverdig å bli best på ett fagområde. Dessuten er forbruker-PR er et marked i vekst, også i nedgangstider, noe nedgangen etter 11. september viste. Da var det i hovedsak b2b-kommunikasjon som bl rammet, ikke de som satser på forbrukersegmentet.

Konsumentvarer og merkevarebyggere må til enhver tid være synlige og aggressive i markedet.

I tillegg utgjorde forbruker-PR trolig en stor del av PR-bransjens totalomsetning på kr. 325 millioner i 2003, viser tall fra Norske Informasjonsrådgivere.

Handelsnæringen sto for 19 prosent av omsetningen, service for seks prosent, hotell/restaurant/underholdning for fem prosent, transport for fem prosent og offentlig sektor for 17 prosent. Dette er bransjer som i stor grad benytter seg av forbruker-PR.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere