RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ocean Rig klarte pluss på driften(Ny)

Sist oppdatert:
Riggselskapet Ocean Rig er endelig ferdig med byggefasen, og har klart sitt første kvartal med et positivt driftsresultat fra de to skandaleriggene
Ifølge kvartalsrapporten fikk selskapet et driftsoverskudd på 7,5 millioner kroner i fjerde kvartal, en sammenligningen med samme periode i 2001 gir ikke mening siden selskapet da var i byggefasen og uten inntekter.

Ocean Rig melder om inntekter på 176 millioner kroner i fjerde kvartal, og et resultat før skatt på 6,6 millioner kroner. Resultatet er preget av store urealisert valutagevinster på riggkonsernets pantelån, og justerer for dette endte resultatet på minus 103,8 millioner kroner.

Ocean Rig fikk redusert sin likviditetsbeholdning med 109,1 millioner i kvartalet, og satt ved utgangen av året med 146 millioner kroner i kassen.

Driftsavbrudd

Kun riggen Leiv Eriksson som er i operasjon utenfor Vest-Afrika, hadde inntekter hele kvartalet, mens Eirik Raude var på kontrakt utenfor Canada de siste to månedene av året.

Leiv Eriksson hadde i fjerde kvartal full dagrate i 91 prosent av perioden, men i januar/februar har riggen hatt et driftsavbrudd på 12 dager.

Eirik Raude har fungert tilfredstillende etter at den begynte boringen sin første brønn i fjerde kvartal. Brønnen ble avsluttet i januar, og riggen er nå ferd med å bore brønn nummer to.

Ocea Rig melder at driftskostnadene har vært betydelig lavere enn for Leiv Eriksson, og den faste delen av kontrakten med EnCana er ventet å vare inn i begynnelsen av juni, mot 1. mai som er stipulert i kontrakten.

Ser opsjonsutøvelser

Ocean Rig mener at utsiktene til at de to avansert dypvannsriggene Eirik Raude og Leiv Eiriksson skal bli forlenget på dagens kontrakter gjennom opsjonsutøvelser, er gode. Det ventes også et fall i driftskostnadene i 2003.

iMarkedet meldte i begynnelsen av denne uken at ExxonMobil allerede har erklært den første ettbrønns-opsjonen på Leiv Eriksson.

De to riggene er de dyreste bygget noensinne, og kostprisen er i rapporten oppgitt til henholdsvis 467 millioner dollar, eller 3,624 millioner kroner for Leiv Eriksson og 662 millioner dollar, eller 5.298 millioner kroner for Eirik Raude.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere