RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Odin anbefaler shippingaksjer

Sist oppdatert:
Investeringsdirektør Ragnhild Wiborg i Odin-fondene mener det er mange gode kjøp på børsene nå, og fremhever spesielt shippingaksjer
Odin skriver i sin februar-rapport at kvartalsrapportene som nå kommer har gitt både positive og negativ overraskelser, samt at utsiktene som presenteres er mildt sagt uklare.

- Det er derfor ikke lett å spå når aksjemarkedene skal gå opp. Det vi imidlertid er sikre på, er at de skal opp før eller siden. Hvordan kan vi si det? Jo, børsene, eller snarere prisene på aksjer, har falt så mye at de underliggende verdiene i mange selskaper(men fortsatt ikke alle) nå er høyere enn hva prisene på aksjene skulle tilsi, skriver Odin.

Odin er fortsatt skeptisk til IT, telekom, bilindustrien og flyindustrien, blant annet.

Shipping, derimot, er tingen, ifølge Odin.

- Et segment som virkelig gjør det bra nå og som har vært "bortglemt" under den verste dot-com boblen, er shipping, heter det.

Det vises til at bransjen i lang tid slet overkapasitet, fri konkurranse, mange strukturelle problemer og svake balanser.

De siste ti årene er det imidlertid ryddet mye.

- Innenfor kjemikalietanksegmentet har antallet aktører blitt kraftig redusert, rederiene har ryddet opp i strukturer, gjeldsgraden har blitt redusert og verdien av servicedelen (human kapital og logistikk) har økt i forhold til den rene stålverdien. Ratene har gått opp og inntjeningspotensialet har økt kraftig, heter det.

Det er ikke enkelt for nye aktører å slå seg inn i de segmentene som Odfjell og Stolt Nielsen opererer i, fastslås det.

Det samme kan sies om Wilhelmsen og bilfraktsegmentet. Selskapet har slått seg sammen med Wallenius og nylig også med Huyndai Merchant Marine.

Selv om det er enklere å slå seg inn som ny aktør innen råoljetank, er det færre som prøver seg nå, etter elendig drift og resultater på 90-tallet.

- Ratene har skutt i været som følge av mindre konkurranse, men nå i det siste spesielt påvirket av streik i Venezuela, krigsfrykt i Irak og svært lave oljelagre de fleste steder i verden.

Antallet tankaktører har også her blitt færre og det stilles høyere kvalitetskrav til rederne, påpekes det.

- Utsiktene for shipping ser bra ut på tross av en verdensøkonomi som ser litt svak ut. Skulle dessuten verdensøkonomien bli bedre enn alle negative spådommer, er situasjonen enda lysere og avkastningspotensialet enda større, konkluderer Odin.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere