RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Omsetter for to millioner kroner på en utgave

Sist oppdatert:
Interiørmagasinet Maisons kjøkkenutgave er på 316 sider og solgte annonser for to millioner kroner i høsten første utgave.

For første gang i Maisons historie har også annonseomsetningen for en enkelt utgave av bladet nådd to millioner kroner.

Forlagssjef Sverre Martin Gunnerud opplyser til Propaganda at bladet har gått i pluss siden Schibsted overtok det i 2001. Bladet er i porteføljen i Bladkompaniet som er heleid av Schibsted.

- Sannsynligvis er dette det største interiørblad som har vært utgitt i Norge. Det er på hele 316 sider. Det er notering av en foreløpig rekord hos oss, forteller Gunnerud om utgaven som slippes denne uken i butikkene.

Han vil ikke opplyse noe om opplaget, utover at det har økt med over 14 prosent hittil i år. I den faste staben er det syv ansatte, mens en hel del frilansere bidrar med redaksjonelt stoff.

- Rekordutgaven skyldes et systematisk markedsarbeid fra salgsdirektør Vidar Herlufsen og hans medarbeidere i annonseavdelingen og et godt teamwork i redaksjonen, sier han til Propaganda..

Det kommer seks utgaver av Maison i året og to av dem er giganter. I tillegg til kjøkkenutgaven, er baderomsmagasinet med sine 270-280 sider også et magasin som tynger i veskene rundt omkring i Norge.

Gunnerud forteller at det først og fremst er interiørinteressert kvinner i alderen 25-42 de forsøker å nå.

- De fleste bladene forsøker å meisle ut sin egen profil: Bonytt er det tradisjonsrike og overlegent største bladet som har en atypisk spredning i forhold til oss og andre konkurrenter, mener Gunnerud og peker på at "Bonytt" har mange faste abonnenter og nedslagsfelt over hele landet.

Maison og andre interiørblader som "Elle Interiør" og Trygve Hegnars "Interiørmagasinet" er typiske urbane i sin profil.

- Med et navn som Maison, er det muligens et blad for en litt mer interessert befolkning med mye penger?

- Når det gjelder navnet er det en arv fra tidligere eier. Hvor klokt det er å ha et fransk navn på et norsk magasin, kan man sikkert føre mange og kloke resonnementer rundt. Maison er innarbeidet i markedet, sier Gunnerud og mener at målgruppen avspeiler de mennesker som er interessert i interiør.

- De investerer og bruker mye penger på interiør. Vi har nok posisjonert oss i et markedssegment over Bonytt, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere