RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Opptrenden styrket for ratene

Sist oppdatert:
En ny aktiv uke i tankmarkedet har styrket den stigende trenden. Les mer her:
Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe melder om en ny aktiv uke sist uke, og ratene har fortsatt å styrke seg sakte men sikkert tross befrakternes klare seleksjon av supertankere med enkle skrog.

Skal den stigende trenden fortsette må dagens aktivitetsnivå fortsette ifølge Bassøe, elv om tonnasjeutvalget nå er tynnere. Bassøe mener det er nok laster igjen for juni til at aktiviteten holder seg, og dermed den positive trenden i ratene sett med redernes øyne.

Raten for moderne VLCC'er fra den Arabiske Gulf til Korea steg nye 5 poeng til worldscale 85 den siste uken. Det gir timecharterrater på 44.900 dollar pr. dag. Vestover fra gulfen steg ratene 2,5 poeng til ws 72,5, som gir dagrater på 45.500 dollar.

I Atlanterhavet har ratene kommet noe ned igjen etter rallyet for to uker siden. Det sluttes nå på ws 100, som gir 58.800 dollar pr. dag på strekningen Vest-Afrika til US Gulf.

Suezmax-markedet er også inne i en fallende trend, men fra sterke nivåer. Det ble ved inngangen til helgen sluttet på ws 155 fra Vest-Afrika til USA, som gir 48.900 dollar pr. dag. I Det indre Middelhav/Svartehavet ligger raten på ws 145, som gir rett under 60.000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere