RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Opptur i tank

Sist oppdatert:
Tross ferietilstander så tok stortankmarkedet seg opp den siste uken i en helgespurt.
Det var i utgangspunktet ventet at ratene for supertankerne skulle komme under press den siste uken på grunn av feiring av det kinesiske nyttåret i store deler av Asia gjennom uken. Da ratene ikke falt og mange befraktere hadde store lastebehov udekket for mars snudd markedet i stedet opp.

Skipsmeglerhuset P.F: Bassøe mener befrakterne kan ha kommet til at ratebunnet var nådd i denne omgang og heller konsentrerte seg om å dekke opp lasteprogrammene. Tross ferie i store deler av markedet er det derfor rapprotert hele 35 VLCC-slutninger på stigende nivåer.

Dette har løftet VLCC-raten fra Midtøsten til Fjerne Østen fra worldscale 67,5 til ws 75. Det gir en dagrate på 53.400 dollar pr. dagg Dermed er ratene også i øvre enden av det intervallet markedet har sett så langt denne vintersesongen.

Bassøe mener at mulighetene for et brudd opp av intervallet nå er større enn på en god stund, men vil være avhengig av fortsatt store fart utover i uken. Hvis forventer Bassøe at markedet går tilbake til "start".

Vestover fra Midtøsten steg VLCC-raten med 7,5 poeng til ws 55, som gir en timecharterrate på 41.400 dollar per dag.

VLCC-markedet i Atlanterhavet var mer avventende og steg kun 2,5 poeng til ws 82,5, eller 58.800 dollar per dag.

Det henger blant annet sammen med suezmaxmarkedet som falt tilbake igjen etter en opptur i midten av februar. Ratene falt den siste uken fra ws 130 til ws 120 fra Vest-Afrika til USA. Det gir en dagrate på 45.400 dollar.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere