RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Optimistisk Clear Channel spår ti prosent vekst

Sist oppdatert:
Mange hevdet Clear Channels spådommer for 2003 var for optimistiske. Nå tar de i enda mer og spår en totalvekst på ti prosent til neste år.

Med god hjelp fra japansk og amerikansk økonomi i medgang, kommer mediemarkedet her hjemme til å oppleve en tosifret vekst til neste år, tror det amerikansk-eide utendørsselskapet Clear Channel.

I fjor spådde Clear Channel en vekst på fire prosent for hele året. Den gang var det mange som mente selskapet overdrev, men så langt i har man sett en vekst på 3,1 prosent netto, ifølge Mediebyråenes Interesseorganisasjon, og enda er det to måneder igjen.

- Det ser nå ut til at våre spådommer blir tilnærmet sanne, sier viseadministrerende direktør i Clear Channel, Even B. Hegbom.

Administrerende direktør Toivo Møller Pettersen er ikke mindre optimistisk i år. Totalt tror han på en vekst på ti prosent, noe han blant annet begrunner ut i fra god økonomisk vekst i viktige markeder som Japan og USA, samt at norsk økonomi også viser positive tendenser. Stikkord som rentenedgang, kjøpefest og børsoppgang, er noe av det som skal bidra, tror Pettersen.

- Forbruket øker og medier med mer forbruksrettet reklame er mer eller mindre friskmeldt. De som retter seg mot bedriftsmarkedet får det fortsatt tøft, men også der kommer det etter, sier Toivo Møller Pettersen.

Han tror blant annet at annonseveksten vil komme fra bransjer som IT og farmasøytisk industri.

- IT kommer for fullt og konkurransen og frislippet innen farmasøytisk industri vil bidra til en annonsevekst på mellom 300 og 500 millioner kroner, sier en annonseoptimistisk Pettersen.

- En undersøkelse vi har foretatt blant våre kunder viser at rundt 90 prosent av dem planlegger å øke annonsebudsjettene til neste år, sier Clear Channel-sjefen, som legger til at ting som kjededannelse og økende kamp om oppmerksomhet er andre faktorer som vil drive opp markedet til neste år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere