RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Orkla sliter med merkevare

Sist oppdatert:
Oslo (NTB): Orklas driftsresultat før av- og nedskrivninger endte på 632 millioner kroner i andre kvartal av 2013, som er langt under forventningene. Selskapet melder om hard konkurranse på egne merker.

På forhånd ventet analytikere driftsresultat før av- og nedskrivninger på 755 millioner kroner i kvartalet, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans, melder DN.

- Driftsresultatet er ikke tilfredsstillende. Det er hard konkurranse mot multinasjonale selskaper og kjedenes egne merker. Både endringsprosesser og integreringsarbeidet med Rieber & Søn har krevd betydelige interne ressurser og oppmerksomhet. Vi er nå klare til å forsterke markedsplanene og iverksette offensive markedsaktiviteter, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla.

Da Korsvold fikk jobben i slutten av 2012, satset Orkla på å videreutvikle merkevarevirksomheten. Korsvold har fungert som konsernsjef siden april 2012, da Bjørn Wiggen gjennom mediene fikk vite at han hadde ikke lenger var Orkla-sjef.

- Åge Korsvold har ledererfaring og finansiell kompetanse som Orkla trenger for å gjennomføre denne prosessen, sa styreleder Stein Erik Hagen i Orkla den gang i en børsmeldingen.

Markedet var ikke nådig mot Orkla etter resultatframleggingen torsdag. Da handelen på Oslo Børs stengte, var aksjen falt hele 10,81 prosent, noe som gjorde selskapet til dagens store taper. Aksjekursen endte på 47,78 kroner. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere