RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
KUN TRE TING SOM SKAL I DO: - Bæsj, tiss og dopapir er det eneste som skal i toalettet, fastslår overingeniør Vivi Paulsen i Vann- og avløpsetaten.
KUN TRE TING SOM SKAL I DO: - Bæsj, tiss og dopapir er det eneste som skal i toalettet, fastslår overingeniør Vivi Paulsen i Vann- og avløpsetaten. Foto: Oslo kommune (Vann- og avløpsetaten)

Oslo kommune legger ut rosa kumlokk

Sist oppdatert:
Offentlig budskap om bæsj, tiss og dopapir.

Vann- og avløpsetaten i Oslo legger nå ut 70 rosa kumlokk i byen for å minne befolkningen om at det kun er tre ting som skal i do.

- Bæsj, tiss og dopapir er det eneste som skal i toalettet, fastslår overingeniør Vivi Paulsen i Vann- og avløpsetaten.

Kumlokkstuntet er kommunens måte å sette søkelyset på hva som skal, og ikke skal, i do.

- Rosa kumlokk som informasjonskanal er så langt vi vet helt unikt i internasjonal sammenheng. Vi kjenner ikke til at noen andre har gjort noe lignende andre steder, sier Paulsen, som håper stuntet vil bli lagt merke til i bybildet.

Feilkast koster millioner
Bakgrunnen for kampanjen er at Vann- og avløpsetaten hvert år bruker flere millioner kroner på å drifte og rengjøre kloakkrør og pumpestasjoner fordi folk kaster ting i do som ikke hører hjemme der. 


Dette skaper problemer ved at kloakkrør tetter seg og blir ødelagt. Kloakk kan da lekke ut og forurense miljøet.

Konsekvensene for byens innbyggere kan bli ubehagelige og dyre oversvømmelser.

I tillegg bidrar fett og matrester som kastes i do til at det blir flere rotter i kloakken. Rotter som lokkes av mat kan også dukke opp av doen på badet hos folk.

- Ønsker å vekke oppsikt
- Vi ønsker å gjennomføre en informasjonskampanje som vil vekke oppsikt, og samtidig være litt humoristisk. De rosa kumlokkene legges ut på steder hvor folk ferdes, som for eksempel gågater, holdeplasser, utenfor kjøpesenter etc. Fargen er lett synlig og i tillegg kikker det en rotte opp på de forbipasserende.

- Den tegneserielignende rotta tror vi også gjør kumlokkplakatene enda mer morsomme for barn, og vår erfaring er at barn er gode ambassadører for korrekt dobruk, forteller Paulsen.

Etaten har også en egen nettside som heter www.dovett.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere