RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Overvekt dyrere enn billetten

Dette flyselskapet bør du styre unna dersom du har tenkt å shoppe vilt på ferien.

(iOslo.no) Selv om den billige flybilletten er et varp kan du fort få en overraskelse under innsjekkingen av baggasjen.

Mindre enn maks
For enkelte billigselskaper tar seg klekkelig betalt for overvektig baggasje, skriver Forbrukerportalen.

Og verst i klassen er Ryanair som krever hele 15 euro (120 kroner) per ekstra kilo overvekt. Flyselskapet har en maksgrense på 15 kilo per passasjer, som er 5 kilo mindre enn det som er vanlig maksimalvekt. Dersom du da har pakket 20 kilo i den tro at også Ryanair følger den vanlige vekten, må du punge ut med 75 euro som er nesten 600 kroner ekstra.

Dyrere enn reisen
Ved billettbestilling må du også betale kollikostnad. Har du med deg tre kofferter vil du måtte betale rundt 400 kroner, i tillegg til selve flybilletten. Har du kjøpt den billigste billetten kan koffertene dine da bli dyrere enn selve reisen.

Da er Norwegian et langt rimeligere alternativ. Også her må du betale per kolli ved innsjekking, men da koster det 33 kroner på innenlandsreiser og 30 kroner til utlandet. Maksimalvekt er 20 kilo og for hvert kilo overvekt må du ut med 60 kroner.

Sterling for shoppere
Hvis du har for vane å shoppe vilt på feriereiser og alltid kommer hjem med overvektige kofferter, bør du velge Sterling som flyselskap. Ifølge Forbrukerportalen tar det danske selskapet betalt 54 kroner for 20 kilo overvekt av gangen, uavhengig av om du har bare ett eller 19 kilo mer en maksgrensen, som er på 20 kilo.

Alternativt kan du ta med deg tingene dine som håndbaggasje. Både Sterling og Ryanair tillater 10 kilo inn på flyet, mens Norwegian har en grense på 15 kilo.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere