RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ståle Andersen / SCANPIX .

P-bøter er ikke for lave

Sist oppdatert:
Velstående folks feilparkering fører til krav om høyere p-bøter for alle.

Er det for få parkeringsplasser, for dyrt å parkere eller for billig å feilparkere?

Feilparkeringene florerer i norske byer, og aller verst er det kanskje i Oslo.

Nå er parkeringsvaktene lei:- Parkeringsgebyrene er for lave

I mange byer brukes få og dyre parkeringsplasser for å dempe biltrafikken til sentrum. Spesielt sosialt er det ikke siden både bøter og parkeringsavgifter er mest effektive for dem som har knapp økonomi. Har du god råd, lønner det seg over tid å ta sjansen på å parkere feil.

- Vestkantfolk er de verste til å parkere, mener parkeringsvakten Nettavisen har snakket med, og en studie fra Stockholm viser at Porsche-eiere får tre ganger oftere p-bøter enn Volvo-eiere.

Statistikken dokumenterer at økonomisk straff er mest avskrekkende for dem som har minst penger, men derfra til å heve p-bøtene for alle er en avsporing. Det som derimot er et stort problem er forskjellen på kommunale satser og det rene villvest hos de private selskapene. Bil er et nødvendig transportmiddel for mange, og parkering av bilen bør være en offentlig regulert tjeneste i det minste.

I praksis spiller det ikke så stor rolle om parkeringsvakten er privat eller kommunal, men takstene for parkering og spesielt gebyrnivået bør standardiseres.

Litt overdrevet lønner det seg i Oslo å få parkeringsbot fra Oslo kommune, heller enn å betale svinedyre satser som eksempelvis City Park AS opererer med. Tidligere statsminister Kåre Willoch nektet i fjor sommer å betale en bot på 800 kroner fra dette selskapet, og en meget sentarbeidende arbeidsgruppe i Samferdselsdepartementet somler med å lage et felles regelverk for parkeringsbøter.

I mellomtiden er det i praksis ren tombola for en bilist hva det koster å parkere - og ikke minst feilparkere - mange steder.

Det er for øvrig også en annen liten detalj som mange har brukt til å la være å betale regningen fra de private selskapene - og det er at de ikke har noen rett til å gi gebyrer til bileieren. Hos de private er det nemlig bilføreren som skal betale gebyr. Det trikset mange har brukt er å nekte at de selv kjørte bilen, og opplyse at det var en venn med et svært vanlig navn i Polen eller Argentina som man i farten ikke har adressen til.

Nettavisen vil ikke oppfordre til ulovligheter. Men det gjelder begge veier: Ingen trenger å akseptere ren bandittvirksomhet fra private parkeringsselskaper som setter parkeringsgebyret spekulativt høyt.

Det parkeringsbransjen trenger er offentlig regulering, ikke å sette parkeringsgebyrene så høyt at de flår folk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere