RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På tide å cruise

Sist oppdatert:
Cruiseaksjene lider nå under frykt for en krig i Irak med tilhørende terror, men det kan være over i løpet noen uker. Det kan bli lenge til disse aksjene igjen kommer på "billigsalg"
Royal Caribbean Cruises har, sammen med sine største konkurrenter, de snart fusjonert Carnival og P&O Princess, fått kraftig bank siden George W. Bush begynte å hisse opp stemningen for en krig mot Saddam Hussein og Irak.

RCL har siden den forrige toppen i november falt nær 40 prosent, og i all hovedsak er det krigs- og terrorfrykt som er årsaken. Ikke overraskende har Bush-administrasjonen skapt uro blant cruiseferierende med sit tintense ønske om å styrte Saddam Hussein og hand regime. De reisende velger nå å sitte hjemme og venter med bestillingene til en krig er over.

Det er nettopp utsiktene til at en krig mot Irak, eller en eventuell løsning uten krig, sannsynligvis er nært forestående som gjør cruiseaksjene meget interessant nå.

Husk post 11. september

Da flyene smalt inn i World Trade Center og Pentagon 11. september 2001, falt cruiseaksjene som blylodd, og for RCLs del endte nedturen på 70 kroner.

Etter at markedene hadde roet seg i løpet av to måneder startet en kraftig rekyl. Markedet hadde fått gjort unna den første frykten samtidig som kanselleringer og bookingfall viste en klarere trend, og en som ikke var så ille som markedet hadde fryktet. To måneder etter bunnen hadde RCL-kursen gått 100 prosent

Oppturen fortsatt utover i 2002 parallelt med at bransjen kunne vise til at cruisebransjens tid ikke var forbi, og det ble klart at terrorangrepene hadde utløst ytterligere konsolidering i bransjen, både gjennom konkurser og fusjonskampen rundt P&O Princess.

Den amerikanske økonomien i bedring

Den voldsomme oppturen toppet seg i mars i fjor da kursen tippet over 200 kroner. Det interessante med oppturen var at den kom til tross en nær kontinuerlig strøm av negative signaler rundt den amerikanske økonomien, hvor veksten stoppet i fjerde kvartal 2001 etter en lengre nedtur.

Nå er situasjonen snudd på hodet. Så sent som i går la den amerikanske sentralbanken frem prognoser for en BNP-vekst i 2003 på mellom 3,25 og 3,5 prosent i USA. Det nordamerikanske markedet er den klart viktigste driveren i cruisemarkedet.

Sentralbanksjef Alan Greenspan sa i sin halvårlige redegjørelse til Kongressens bankkomite at økonomien er posisjonert for vekst, og at det er Irak-situasjonen som nå holder igjen utviklingen.

Gjennom en hestekur

I perioden fra slutten av 2000 og frem til i dag har den amerikanske økonomien som tidligere nevnt vært gjennom en tung fase, og i store deler av fjoråret levde markedet i frykt for en såkalt 'dobbel dip', to perioder med negativ vekst innenfor et kort tidsrom. I samme periode har industrien måttet ta leveranser av en mengde skip som var bestilt mens himmelen fortsatt var skyfri.

Dette ga sterkt press på prisene ved inngangen til 2001, og det ble ikke mindre som følge av 11. september og den svake økonomiske utviklingen.

Fasiten til de store rederiene som Carnival, P&O Princess og RCL er imidlertid hyggelig. De har klart å snu både prisutviklingen og utviklingen i avkastningen pr. tilgjengelig køyedag tross terrorangrep og nybyggingsbonanzaen.

Dette gjør at bransjen i forkant av et mulig "showdown" i Irak er mye sterkere enn da det smalt på Manhatten i 2001. Bransjen har, slik konsernsjef Richard D. Fain poengterte, på en presentasjon i Oslo for et par uker tilbake, vist en voldsom overlevelsesevne i en lang periode med mye bråttsjø.

En kraftig rekyl

RCL er bedre posisjonert sammenlignet med den nye giganten Carnival/P&O Princess til å dra fordel av en avklaring i Irak og en tilbakeføring av markedene til en normal situasjon. RCL er nemlig i stor grad ferdig med sitt enorme nybyggingsprogram, og kan fokusere mot å optimaliserer dagens flåte. Storebror Carnival har fortsatt en rekke nye skip som skal fases inn. I tillegg har RCL en ganske tøft giret balanse med mye gjeld, noe som bør gi ekstrauttelling hvis aksjemarkedet føler faren er over.

Det er to tilnærmingsmetoder til RCL-aksjen nå. Det er enten å kjøpe før en avklaring foreligger, eller rett etter at Irak-situasjonen er løst. Den første gir sannsynligvis størst uttelling, men er selvfølgelig preget av en langt høyere risiko. Den største risikoen er at dagens uavklarte diplomatiske situasjonen trekker ut, eller at det blir en lang krig.

Vi mener det vil være en hyggelig oppside også ved å kjøpe i det en avklaring foreligger, og aksjen bør gå mer enn markedet. Cruisebransjen er blant dem som er mest presset av krigsfaren samtidig som den høye oljeprisen går utover marginen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere