RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Balot©Pictures (Balot©Pictures)

På vei til Somalia

Sist oppdatert:
All kontakt fra kaprede «Bow Asir» har opphørt.

Satellittbilder viser at tankskipet «Bow Asir» er på vei nordover med kurs for Somalia, og har foreløpig brutt kontakten med omverdenen, etter at den ble kapret torsdag morgen.

Kapteinen om bord er norsk. Fem av mannskapet er fra Polen, 19 fra Filippinene, én fra Russland, og en fra Litauen.

Dette er en enorm belastning for mannskapet. Her er det bevæpnede pirater som holder dem som gisler. Fra tidligere kapringer har vi ingen informasjon om at mannskaper har blitt drept, men vi vet at de utsettes for store psykiske påkjenninger, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund til Nettavisen.

Klokken 08.29 torsdag morgen rapporterte kapteinen på «Bow Asir» at skipet ble forfulgt av to mindre båter. Klokken 08.45 rapporterte han at 16 til 18 tungt bevæpnede pirater hadde bordet skipet, og begynt å ta kontroll. Fem minutter senere ble all kommunikasjon brutt.

11.45 mottok rederiet en e-post som bekreftet at piratene hadde tatt kontroll med skipet. Siden har det vært stille.

Les: Norsk kaptein i kapringsdrama

Én til tre dager
- Ser vi på tidligere erfaringer vil piratene ta kontakt med rederiet ett til tre døgn etter at skipet har ankret opp utenfor kysten av Somalia, sier Henriksen.

- De ankrer opp tett til land. Stort sett pleier mannskap å bli holdt om bord i de kaprede skipene, men det er også eksempler på at de blir tatt i land, sier han.

Hvor lang tid det vil ta for skipet å nå sitt mål, er ukjent.

- Vi vet ikke hvor skipet skal eller når de ankommer, sier Per Heggen Hansen i Salhus skipping til Nettavisen fredag morgen.

Piratene vil fremme krav om løsepenger, og rederiet vil betale for å få skip og mannskap trygt tilbake.

- Så langt vi er kjent med er det ikke sluppet løs skip som er tatt på denne måten uten at det er betalt løsepenger, sier Henriksen.

Flere kapringer
Tankskipet «Bow Asir» ble kapret 90 mil utenfor kysten av Kenya. Dette var den andre kapringen på to dager i farvannet. Onsdag ble greske «MT Nipayia» 450 miles øst for Somalias sørøstlige kyst.

- Dette er de største angrepene i år. Piratene viser at de er veldig i live, sier Andrew Mwangura i East Africans Seafarers Assistance Programme, som overvåker piratvirksomheten i området, til Reuters.

I 2008 ble 42 skip kapret utenfor Somalia. Hittil i år har sju skip blitt kapret. Piratene har tjent mange millioner på å kapre skip, og har fått økonomi til å ruste opp utstyret. I dag bruker de bedre båter, og avansert radarutstyr i jakten på mål.

Endret taktikk
En del skip har sluttet å seile gjennom Suezkanalen for å slippe å passere det farlige området rundt Afrikas Horn. I tillegg har USA, Russland, India, Kina, Japan og flere europeiske land sendt krigsskip til området.

Tidligere har piratvirksomheten vært størst ved inngangen til Adenbukten og rundt Afrikas Horn. Det er også her de fleste krigsskipene patruljerer. Nå har altså «Bow Asir» blitt kapret på andre siden av Somalia.

- De holder seg unna sikkerhetssonen i Adenbukta. De prøver å destabilisere sikkerhetssonen som utenlandsk marine har forsøkt å skape, sier Mwangura

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere