RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pampevelde uten like

Sist oppdatert:
De krever bilistene for 3,3 milliarder kroner, men mye av pengene går til luksusreiser, brennevin og dyre restaurantbesøk. Bompengeselskapene har blitt et pampevelde uten like.

Det har ikke manglet på advarsler mot bompengesystemet. Mange har vært kritisk til denne ineffektive måten å kreve inn en ekstraskatt på.

Og kritikerne får rett hvis man baserer seg på granskingen Statens Vegvesen har gjort av 15 av de 46 bompengeselskapene:

  • Bare fire selskaper kommer igjennom granskingen uten skrammer.
  • De fleste har brukt titusensvis av kroner på unødvendig slø sing.
  • Enkelte verstinger har tydeligvis brukt penger uten særlig kontroll.

Når det koster 383 millioner kroner å hente inn 3,3 milliarder, så dokumenter det i seg selv at bompenger er en dyr måte å finansiere veiutbygging. Et alternativ ville være å heve bensinavgiftene lokalt, slik blant annet Trygve Hegnar og Kapital har foreslått.

Verstingene

Det er riktignok mye pirk, og endel tenderer mot det smålige. Du finner hele listen her (trykk her ).

Men i enkelte av selskapene er det en pengebruk som vanskelig kan forsvares.

Østfold Bompengeselskap AS bruker 16,3 prosent av bompengene til egen drift. En av seks kroner forsvinner altså fra bilist til vegbygging. «For høye administrasjonskostnader », skriver Statens Vegvesen, som peker på at selskapet leier inn direktøren fra hans eget selskap (!) med avtalt kortere arbeidstid enn normalt (!!).

Trøndelag Bomvegselskap AS klarte å bruke 41 % mer på driften enn budsjettet tilsa. Hele 36,3 millioner kroner forsvant på veien mellom bilistene og veiutbyggingen. Andre stikkord er toppsjef med høy lønn, en assisterende direktør (!) og en haug regninger med tynne begrunnelser.

Osterøy Bruselskap AS i Hordaland brukte 368.000 kroner på et bokprosjekt, og har veltet seg i dårlig dokumenterte reiser og restaurantbesøk - endog på håndskrevne bilagsark. Totalt stiller internrevisjonen spørsmål om regninger for totalt 715.000 kroner!

I Sunnhordland Bru- og Tunnelselskap AS tok styreformannen med seg ektefellen på en USA-tur til 118.000 kroner. «Ubegrunnet bruk av offentlige midler», konkluderer Statens Vegvesen, som påpeker at ektefellens kostnader også er et skattespørsmål. 300.000 kroner i regninger stilles det spørsmål ved.

Også i Fastlandsfinans AS i Gjemnes ved Kristiansund er det snakk om tvilsomme restaurantbesøk, ifølge Statens Vegvesen, mens Fjellinjen AS i Oslo har hyret inn eks-direktøren som konsulent og betalt ham 109.00 kroner for arbeidsoppgaver som Statens Vegvesen kaller «uklare».

Bør få etterspill

Granskingen til Statens Vegvesen må få etterspill. Når 11 av 15 selskaper får smekk, bør første skritt være å utvide granskingen til også å omfatte de 31 selskapene som ikke er sjekket.

Vegvesenet spiller nå ballen videre til styre og generalforsamling i de lokale selskapene, og dersom de påtalte forholdene ikke har gode forklaringer, bør dette få konsekvenser for de impliserte.

Vi er også enig med Statens Vegvesen som nå ønsker en bedre samordning og kontroll over disse selskapene. Det er på høy tid å stanse disse pampeveldene som har fritt leide til bilistenes lommebøker.

Hva mener du om sløsingen i de lokale bompengeselskapene? Diskuter saken på TV 2 Veggavisen (trykk her )

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere