RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Papir: Annonseutviklingen snur i USA

Sist oppdatert:
Det amerikanske mediehuset E.W. Scripps melder om en forsiktig økning i annonseinntektene for sine aviser, og venter at trenden fortsetter i år
Mediahuset E.W. Scripps eier foruten tv-stasjoner og nettverk en rekke mindre og mellomstore aviser. Det amerikanske avis- og annonsemarkedet har stangert fullstendig de to siste årene med tilhørende stort fall i annonsevolumet.

Nå melder Scripps om bedring. I fjerde kvartal økte annonseinntektene med 4,5 prosent i forhold til samme periode i fjor, og endte på 142 millioner dollar. Rubrikkannonser økte med 5,9 prosent, mens nasjonalannonsering økte med hele 8,5 prosent.

Når det gjelder kostnadene til avispapir og trykk så falt de i samme periode med 8,3 prosent, på grunn av et fall i avispapirprisene på 12 prosent fra fjerde kvartal 2001 til 2002.

For første kvartal 2003 forventer Scripps en økning i annonsevolumet på mellom 2 og 4 prosent.

Norske Skog er eier an en drøy tredjedel av aksjene i canadiske NorskCanada, som er en av de største leverandørene av avispapir i det nordamerikanske markedet. Konsernet har i likhet med de andre aktørene i det amerikanske markedet blitt hardt rammet av det voldsomme fallet i avisenes annonsevolumer.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere