RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Papir: Annonseutviklingen snur i USA

Sist oppdatert:
Det amerikanske mediehuset E.W. Scripps melder om en forsiktig økning i annonseinntektene for sine aviser, og venter at trenden fortsetter i år
Mediahuset E.W. Scripps eier foruten tv-stasjoner og nettverk en rekke mindre og mellomstore aviser. Det amerikanske avis- og annonsemarkedet har stangert fullstendig de to siste årene med tilhørende stort fall i annonsevolumet.

Nå melder Scripps om bedring. I fjerde kvartal økte annonseinntektene med 4,5 prosent i forhold til samme periode i fjor, og endte på 142 millioner dollar. Rubrikkannonser økte med 5,9 prosent, mens nasjonalannonsering økte med hele 8,5 prosent.

Når det gjelder kostnadene til avispapir og trykk så falt de i samme periode med 8,3 prosent, på grunn av et fall i avispapirprisene på 12 prosent fra fjerde kvartal 2001 til 2002.

For første kvartal 2003 forventer Scripps en økning i annonsevolumet på mellom 2 og 4 prosent.

Norske Skog er eier an en drøy tredjedel av aksjene i canadiske NorskCanada, som er en av de største leverandørene av avispapir i det nordamerikanske markedet. Konsernet har i likhet med de andre aktørene i det amerikanske markedet blitt hardt rammet av det voldsomme fallet i avisenes annonsevolumer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere