RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Penger på boks

Sist oppdatert:
Første halvår dro staten inn anslagsvis 200 millioner kroner på fartsbøter. De aller fleste blir tatt i fotobokser, og nå slår fagfolk alarm fordi boksene i mange tilfeller ikke betyr noe for trafikksikkerheten.

Følgende situasjon er kjent for de fleste av oss: På en lang slette uten bebyggelse eller andre trafikale farer står fotoboksen. Den kniper alle som har tråkket for hardt på gasspedalen, og bøtene svir.

- Boksene er satt opp der det er urimelig lave fartsgrenser, sier advokat Bjørn Engstrøm til TV 2 Nettavisen .

Fagmann mot politiet
Den erfarne advokaten har skrevet lærebøker om veitrafikkloven og trafikkregler. Han er ikke kritisk til alle fotobokser, men mener at de bør settes opp der de fanger de livsfarlige råkjørerne - og ikke trygge bilister som har kjørt for fort i vanvare.

Politiet slår tilbake og viser til generelt god effekt: Antallet personskader synker med 30 prosent og antall dødsfall synker med 40 prosent der det er fotobokser, blir det hevdet.

Erfaringen de fleste av oss har gjort, tyder vel på at begge parter har noe rett. Det er ingen tvil om at fotoboksene reduserer farten og at mange av dem står strategisk plassert. Men det kan heller ikke være stor tvil om at mange er rene melkekuer for staten, uten at det er lett å se hva de betyr for trafikksikkerheten.

At fotobokser er god business, er i hvert fall sikkert. Første halvår hentet Statens Innkrevingssentral inn penger for 100.032 fartsbøter . Det er en vekst på vel 15 prosent fra samme periode i fjor, og fotoboksene tar to av tre fartssyndere.

Penger i kassa
Enda bedre blir butikken når vi vet at bøtene ble kraftig forhøyet fra 1. februar i år . Nå koster det 4.900 kroner å bli tatt i 105 km/t i 80-sonen. Hvis vi regner et gjennomsnittsnivå på 2.000 kroner per fartsbot, innbringer fartsbøtene 200 millioner kroner i statskassen. Fotoboksene drar altså inn 135 millioner kroner, og må være en av de beste investeringene veimyndighetene kan gjøre.

Om det er like bra for trafikksikkerheten, er et vanskeligere spørsmål. Men konklusjonen må være at man bør være særdeles kritisk til hvor boksene settes opp. I det øyeblikk trafikantene opplever dem som rene pengefeller, vil de miste legitimitet. Der tror vi advokat Bjørn Engstrøm har et poeng.

Hva mener du om fotoboksene? Er de satt opp for å bedre trafikksikkerheten eller er de rene melkekuer? Diskuter saken på TV 2 Veggavisen (trykk her).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere