RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

GOD ERFARING: Den svenske læreren Pernilla Alm oppdaget at elevene hennes totalt sett gjorde det bedre på skolen uten å ha hjemmelekser. Foto: Scanpix/Jens Alm
GOD ERFARING: Den svenske læreren Pernilla Alm oppdaget at elevene hennes totalt sett gjorde det bedre på skolen uten å ha hjemmelekser. Foto: Scanpix/Jens Alm

Pernilla sluttet å gi lekser til elevene sine - da ble resultatene bedre

Sist oppdatert:
- Jeg følte at noen så på meg som lat.

For mye, for lite. Litt eller ingenting. Debatten om lekser i skolen ruller stadig videre.

I Sverige har ungdomsskolelærer Pernilla Alm kuttet all form for hjemmelekser. Bakgrunnen er at hun mener lekser gjør at elevene får ulikt utgangspunkt i skoletimene, fordi noen får mer hjelp enn andre hjemme.

- Jeg gir ikke elevene mine lekser i det hele tatt, og jeg ser at resultatene til de svakeste elevene blir bedre. De flinke elevene er like flinke uansett om de har lekser, eller ikke, sier Alm til Nettavisen.

Les også: Hjemmelekser kan bli historie med SVs forslag

Vanskelig å legge opp undervisningen

Det var SVT som først omtalte saken i Sverige.

Alm - som underviser i språk - vokste selv opp i en familie hvor det ikke var mye tid leksehjelp. Hun har derfor sett hvordan ulik støtte i hjemmet gjør det vanskelig for en lærer å legge opp skoletimene.

- Du må ta hensyn til de som ikke har kommet seg gjennom leksene, samtidig som det ødelegger for dem som faktisk har gjort dem.

Les også: Gutten som gjør lekser på fortauet inspirerer hele verden

- De beste er best, uansett

Etter at hun i 2002 startet sin lærerkarriere med å gi små mengder lekser, har Alm nå testet seg fram til at null lekser fungerer best for alle.

- På like tester ble det totale resultatet i klassene bedre uten hjemmelekser. De beste er best, uansett. I tillegg viser forskning at lekser ikke hjelper så mye. Derfor kuttet jeg dem ut.

Hun understreker at det uten lekser er ekstremt viktig å sørge for at elevene faktisk deltar i undervisningen på skolen.

- Min erfaring er at elevene mine nå stiller mer på lik linje, og at det derfor er lettere for alle å delta.

Les også: - Leksefritt er himmelsk

- Fikk reaksjoner

På hennes skole var Alm først alene om å ikke gi lekser. I begynnelsen følte hun seg som en dårlig lærer.

- Både kolleager, men mest av alt foreldre reagerte. Man skal liksom gi lekser, sånn er det bare. Av og til tvilte jeg på valget mitt, men innerst inne visste jeg at det var riktig.

Læreren forteller at hun til tider følte at hun ble sett på som lat.

- Det føltes som at folk syntes jeg var lat fordi jeg ikke tok med meg hauger med hjemmelekser hjem for å rette.

Nå har derimot flere svenske lærere fulgt etter.

- Det er vi som er profesjonelle

Alm synes det til tider kan være slitsomt at foreldre skal legge seg borti måten lærere legger opp undervisningen på.

- Foreldre har mye å si om skolen, og vil til tider styre en del. Men jeg ville jo aldri gå til en lege og si hva han skal gjøre. Det samme gjelder lærere, det er vi som er profesjonelle og vet hva som er best for elevene.

I 2013 skrev Alm et mye omdiskutert blogginnlegg om temaet, og i år har hun gitt ut boka «Läxfritt» om det samme.

- Tanken bak boka var å finne ut mer om lekser er bra eller ikke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere