RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PhotoCure tynger Dusas regnskaper

Sist oppdatert:
Det amerikanske farmasiselskapet Dusa Pharmaceuticals har en kraftig økning i de juridiske kostnadene på grunn av krangel med PhotoCure
Amerikanske Dusa Pharmaceuticals juridiske kostnader endte på 1,2 millioner dollar i første kvartal som følge av økte kostnader til patentsaker. Det er ventet at de juridiske kostnadene vil forbli høye så lenge selskapet er aktive i ulike patentsøksmål.

Det gjelder spesielt patentsaken anlagt mot selskapet i Australia av PhotoCure og deres partner Galderma, som ble avholdt i nå i april. Det er ikke ventet en dom i saken før mot slutten av 2004.

Bakgrunnen for striden er deres meget like teknologier, begge har utviklet metoder for fotodynamisk behandling av hudkreft og forstadier til hudkreft. PhotoCure anla saken våren 2002, mens Dusa senere har gått til motsøksmål.

Dusa til Canada

I løpet av første kvartal har Dusa signert en eksklusiv markedsføringsavtale med Coherent-AMT med tanke på det canadiske markedet. Dusa selger i dag sin fotodynamiske behandling av forstadier til hudkreft kun i det amerikanske markedet.

Det er ventet at PhotoCure i løpet av inneværende år også skal inn i det amerikanske markedet med sitt konkurrerende behandlingsmiddel Metvix.

Ifølge Dusas første kvartalrapport har Coherent allerede startet markedsføring av lysenhet BLU-U i det canadiske markedet, mens selve virkestoffet Kerastick skal introduseres i tredje kvartal i år.

Må selge mer

Dusa gikk med et underskudd på 4,4 millioner i første kvartal, mot 3,6 millioner i samme periode i fjor. Det økte underskuddet skyldes i hovedsak økte juridiske, markedsførings- og salgskostnader.

Dusa har de siste kvartalene fått fart på salget av Kerastick og BLU-U, og kan vise til driftsinntekter på 1,26 millioner dollar i første kvartal, mot 143,000 dollar i samme periode i fjor.

- Selv om nivået på Kerastick-salget til sluttbruker for 2004 er mye høyere en i tidligere i år, Kerastick-salget må fortsette å øke signifikant for at Dusa skal bli lønnsomt. skriver selskapet.

Selskapet økte salgsinnsatsen betraktelig i fjor høst, og hadde salgs- og markedsføringskostnader på 1,36 millioner dollar i første kvartal, mot 531.000 i samme periode i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere