RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: SCANPIX SWEDEN

Piloter kunne ikke stille høydemåleren

Sist oppdatert:
Norske forsvarsflygere misforstår internasjonale regelverk.

Norske forsvarsflygere misforstår internasjonale regelverk og kan ikke justere høydemåleren, varsler den svenske havarikommisjonen.

Opplysningene fremkommer i den foreløpige rapporten etter Hercules-tragedien ved Kebnekaise 15. mars i år, melder Nordlys .

Les også fra rapporten: Hercules-flyet bedt om å gå lavere enn Kebnekaise og Hercules hadde ikke fungerende kollisjonsradar og Rapport fra Hercules-ulykken legges fram

I forbindelse med undersøkelsene etter ulykken, har den svenske havarikommisjonen gjort intervjuer med personell tilknyttet det norske Luftforsvarets transportflyskvadron, den såkalte 335-skvadronen.

I rapporten listes det opp fire avvik som fremkom under intervjuene.

Kan utgjøre sikkerhetsrisiko

Da havarikommisjonen spurte, oppga blant annet flere norske flygere at de ikke viste at man måtte regulere flyenes høydemåleren for atmosfærisk lufttrykk:

«Förarna är inte medvetna om att flygnivå ska korrigeras för variationer i atmosfäriskt lufttryck», heter det i rapporten.

Dersom man ikke foretar justering for lufttrykk, vil høydemåleren vise feil verdier. Dermed kan man risikere å fly i lavere høyde enn høydemåleren tilsier. Dette kan utgjøre en sikkerhetsrisiko – spesielt dersom man flyr med dårlig sikt.

– Flere oppfattet feil
– Vi gjorde intervjuer med ni eller elleve personer totalt. Flere av disse uttrykte denne oppfatningen, sier utredningssjef Agne Widholm i den svenske Havarikommisjonen til Nordlys.

Standard lufttrykk er 1013 millibar. Men trykket kan, selv på korte avstander, variere med titalls millibar.

– Høydemåleren skal justeres med rundt ti meter per millibar som det skal korrigeres for, opplyser Widholm.

Kjente ikke til ansvar
Videre listes følgende avvik opp:

* Førerne anser generelt at flytrafikkleder har ansvar for terrengklarering ved IFR-flygning.

IFR-flygninger er flygninger som gjennomføres kun ved hjelp av instrumenter, uten visuell oversikt over omgivelsene.

* Førerne kjenner ikke til at det er deres ansvar å definere laveste mulige flygenivå med hensyn til aktuell og prognostisert QNH-verdi, altså verdiene i høydemåleren.

– Misforstår regelverk
– Det er en oppfatning hos flere som er intervjuet at det er flytrafikklederen ved flytårnets ansvar å sørge for terrengklarering, altså at man ikke flyr i en høyde som kan havne i en konflikt med terrenget. Men det er bestemmelser i det internasjonale regelverket for luftfart som tilsier at dette ansvaret påligger pilotene, sier Widholm.

Han understreker at havarikommisjonen på ingen måte har konkludert med at Kebnekaise-ulykken skyldes dette.

– Likevel løfter vi frem punktene for at det norske luftforsvaret skal være kjent med problemstillingene.

Går gjennom rapporten
Rapporten ble sluppet forrige fredag. Etter det Nordlys erfarer, går Luftforsvaret nå gjennom rapporten for å vurdere om det er nødvendig å gjøre øyeblikkelige tiltak internt.

Skvadronsjef ved 335-skvadronen, Rune Støtvig, ønsker ikke å uttale seg før den endelige rapporten foreligger. Inntil da henviser han til brigader Per Egil Rygg, som leder den norske delen av havarikommisjonen etter Hercules-ulykken.

Rygg sier at de nå vil følge opp funnene som er påpekt av den svenske kommisjonen.

– Det betyr i praksis at den norske delen av kommisjonen blant annet vil gjennomføre en utvidet intervjurunde og undersøkelse for å skaffe et så bredt grunnlag som mulig for å analysere og vurdere de funn som er påpekt, sier Rygg til Nordlys.

– Mitt utgangspunkt er at norske flygere generelt vet hvordan man skal beregne og gjennomføre korreksjoner i forhold til høydemålersystemet i flyet. Det kan per i dag ikke knyttes noen sammenheng mellom nevnte funn og selve ulykken. Dersom vår utvidede undersøkelse bekrefter alvorlige avvik, vil dette umiddelbart påpekes til Generalinspektøren for Luftforsvaret, som i sin tur kan iverksette nødvendige korrigerende tiltak ved avdelingen, opplyser Rygg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere