RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Politikerne forsøker seg med Instagram-valgkamp

Oslo (NTB): Landets partiledere har denne valgkampen tatt i bruk bildenettverket Instagram for å dele bilder med de yngste velgerne. Men politikerne må lære seg å utnytte dette sosiale mediet bedre, mener førstelektor Cecilie Staude ved BI.

Tre av ti i aldersgruppen 15-29 år i Norge bruker Instagram hver dag, ifølge tall fra TNS Gallup. Politikerne har denne valgkampen begynt å ta i bruk bildedelingstjenesten. En kartlegging som Dagens Næringsliv har gjort, viser at Arbeiderpartiet er mest glad i å ta bilder. I snitt har partiet lagt ut fire bilder hver dag de siste to ukene.

Partileder Jens Stoltenberg følger sitt eget parti hakk i hæl med nesten tre bilder daglig som han deler med sine 16.078 følgere. KrF-leder Knut Arild Hareide legger i snitt ut 2,4 bilder daglig. Frp-leder Siv Jensen nøyer seg med 0,1 bilder i snitt, mens Høyre-leder Erna Solberg i snitt deler 0,4 bilder daglig med sine 4.142 følgere.

- Politikerne våre går fortsatt i lære og det er vanskelig å kåre en vinner, sier Staude.

Totalt er det over 28.200 Instagram-brukere som følger landets partier og partiledere. Staude mener politikerne ikke utnytter mulighetene som ligger i nettverket.

- Ofte publiseres bilder uten tekst. Profilene fremstår mer som et fotoalbum enn et sted for dialog, sier Staude. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere