RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PR-byrå går i oppløsning

Sist oppdatert:
Landets eneste PR-byrå som spesialiserer seg på medietrening går i oppløsning. Nesten alle de ansatte slutter etter uenighet om videre drift.

PR-byrået Responder ble stiftet i 1999 av den tidligere NRK-journalisten Jon Sæverud Haddal, som hadde lang bakgrunn fra medietrening. Byrået har etablert seg som det eneste som spesialiserer seg på medietrening.

Men nå ser byrået ut til å gå opp i sømmene.

Fire av byråets fem ansatte slutter i protest. Dermed er det bare seniorrådgiver og eier Jon Sæverud Haddal som sitter igjen.

- Det stemmer at vi slutter. Vi er uenige med eieren om strategien om hvordan Responder bør utvikle seg videre i fremtiden, sier Einar Schwenke til Propaganda.

- Hva består uenigheten i?

- Det tror jeg ikke jeg har lyst til å kommentere, svarer Schwenke.

Schwenke er medietreningsinstruktør og har det siste året vært daglig leder i Responder. Sammen med ham slutter tidligere daglig leder i Virtual Garden Elisabeth Mannsverk, som kom inn i Responder i år, tidligere generalsekretær i FpU og nestleder i FrP Ellen Wibe og Ragnar Sagdahl med fortid som journalist i NRK Brennpunkt.

- Vi er i en prosess hvor vi vurderer hva vi skal gjøre videre. Vi fire har samarbeidetet godt og en mulighet er at vi gjør noe sammen. Hva det eventuelt er må jeg komme tilbake til senere, sier Schwenke.

Schwenke opplyser at han jobber i byrået ut januar neste år, Sagdahl fortsetter enda litt til, Elisabeth Mannsverk slutter til jul, mens Ellen Wibe allerede er ute av byrået.

Jon Sæverud Haddal eier byrået sammen med Arve Rønningen, som er passiv eier med 34 prosent av aksjene. Det siste året har byrået utviklet seg til å bli et av de mest lønnsomme i PR-bransjen.

Mens PR-bransjens inntekter falt med seks prosent i fjor, økte byrået inntektene med 44 prosent. Samma år omsatte de for 6,9 millioner kroner og hadde et overskudd på hele 3,9 millioner kroner. En driftsmargin de fleste i kommunikasjonsbransjen bare kan drømme om.

På kundelisten har Responder små bedrifter, mellomstore bedrifter, noen av Norges aller største etater og bedrifter, samt multinasjonale selskaper. Responder har de siste par årene hatt et samarbeid om medietrening og toppledertrening med Burson-Marsteller.

Propaganda har ikke fått kommentar fra Jon Sæverud Haddal

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere