RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Prøv fersk fiken som julesnacks

Sist oppdatert:
Tørkede fiken hører med til den tradisjonelle julesnacksen. Fersk fiken er mindre vanlig, men er suverent bedre på smak. I tillegg har fersk fiken lavere GI enn den tørkede.

Fikentreet tilhører morbærtrefamilien og blir dyrket i store deler av verden. Det finnes mer enn 1500 ulike sorter av denne skjøre og delikate frukten. Derfor finner vi fiken i en rekke farger som blå, grønn, svart og gul. I Sør Europa og California er fersk fiken tilgjengelig i perioden juli til september, og i Sør Afrika, Chile og Australia finner du fiken fra januar til mars.

Tørket fiken har høy glykemisk indeks (GI) på 62. Til sammenlikning har sukker GI 68. Men dersom du tar hensyn til karbohydratinnholdet gir fiken en glykemisk belastning (GB) på 26 pr 100 gram eller 5 stk. Det er faktisk det samme som for surdeigsbrød. Fersk fiken er faktisk ikke testet for sin GI/GB, men GB er betraktelig lavere pga det høye vanninnholdet i den ferske frukten.

GB er et begrep som sier noe om den totale blodsukkerresponsen en gitt porsjon av en matvare gir. For eksempel er GI til eple 38, men GB til ett middels stort eple er ca 4.

Næringsrik medisin

Ferske fiken inneholder en del fiber, og er nokså karbohydratrik (19%). De er svært protein- og fettfattig. Frukten er en god kilde til flere B-vitaminer (B1, B5 og B6), kalium, kalsium og magnesium samt vitamin E og K.

Kalium virker blodtrykksregulerende og kalsium og magnesium er viktig bl.a. for skjelettet og normal hjerterytme. Vitamin B6 senker nivåe tav homocystein i blodet og forebygger dermed hjertesykdom. Homocystein er en risikofaktor for hjertesykdom.

Interessant nok har fikenblad blodsukkerstabiliserende effekt og minsker insulinbehovet hos diabetikere. I in vitro (prøverør) studier har fikenblad også vist krefthemmende effekt. I Hellas anvendes fikenblad til å lage spesielle rullader, såkalte "dolmas".

Deilig som dessert

Fiken er en populær dessertfrukt, den kan kokes til kompott eller syltetøy. Frukten smaker godt med yoghurt eller kesam og nøtter, sammen med hvit geitost eller blåskimmelost, i salater, sammen med spekeskinke som en enkel fortett, eller som dessert posjert i rødvin eller portvin sammen med vaniljeis.

Prøv en deilig dessert med bakte fiken

8 fiken

saften av 1 appelsin

1 1/4 dl Rødvin

4 ss fruktose

1 kanelstang

naturell yoghurt, som tilbehør

kanel

Slik gjør du

1. Forvarm ovnen til 150 C.

2. Snitt et dypt kryss i toppen av hver fiken og legg dem i en gratengform som akkurat rommer dem.

3. Varm forsiktig appelsinsaften, vinen, kanel og fruktosen og hell dette over fiknene. Sørg for at så mye som mulig renner ned i innsnittene.

4. Stek fiknene i forvarmet ovn i 40 minutter, til de er helt myke. Øs væsken over flere ganger. Server straks med fet, naturell yoghurt og et kaneldryss over.

www.fedon.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere