RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

QFR: Q-free melder om Italia-gjennombrudd

Sist oppdatert:
Køfriselskapet Q-free melder om gjennombrudd i det italienske markedet. Sjekk her
Q-Free ASA melder om en rammeordre fra minimum 20.000 opp til 400.000 brikker fra en italiensk bomveioperatør. Samtidig skal selskapet levere
veikantutstyr og programvare for å integrere utstyret i operatørens eksisterende system.

Det nasjonale italienske systemet, som er Europas største med 4 millioner brukere av brikker, er basert på en nasjonal standard ulik den europeiske mens Q-Frees leveranse gjøres i henhold til europeisk standard.

Første leveranse innenfor rammeavtalen vil bli gjort i 2005 og vil gi en omsetning på 10 millioner kroner, heter det i en melding fra Q-free.

- Dette prosjektet er strategisk viktig for Q-Free. Italia har lenge vært et
marked som det har vært vanskelig for internasjonale leverandører å komme inn i. I dette tilfellet vil vår løsning kobles sammen med offentlig transport og parkering i en større, italiensk by, og vi tror at dette vil bane veien for flere slike prosjekter hvor privat og offentlig transport spiller sammen for å forbedre mobiliteten i bysamfunn, skriver konsernsjef Geir Ove Kjesbu i Q-free i meldingen.

Brikkene som leveres er et nytt produkt i europeisk sammenheng og består av en fastmontert del samt et uttrekkbart smartkort. I dette prosjektet vil smartkortet være identisk med det kortet som brukes for offentlig transport basert på Calypso-standarden. Denne standarden brukes av mange europeiske byer slik som Milano, Napoli, Lisboa, Paris med flere, heter det i meldingen fra Q-free

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere