RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rå realisme fra Marseille

Sist oppdatert:
I tillegg til jobb må Michèle ta vare på et barnebarn, en narkoman datter og en arbeidsledig mann. «Byen er stille» er alt annet en romantisk fransk film.

Byen er stille (La ville est tranquille) – Frankrike 200. Regi: Robert Guédiguian. Med: Ariane Ascarde, Jean-Pierre Darrousin, Julie-Marie Parmentier og Gérard Meylan.

Aldersgrense: 11 år

I filmen «Byen er stille» prøver den franske regissøren Robert Guédiguian å nøste sammen flere små historier inn i en og samme film. Assosiasjonene går med en gang til amerikanske suksesser som «Magnolia» og «Short Cuts”, men forskjellene er allikevel mange.

Guédiguian bryr seg ikke om alle de løse trådene han kaster rundt seg. Det er i all hovedsak Michèle vil møter i hverdagens Frankrike. De andre personene, som på en eller annen måte er knyttet til denne rollefiguren, blir litt for anonym. Man sitter igjen med en følelse av at man ikke ble kjent med nesten noen. Uansett hvor de befant seg på samfunnsstigen.

Det er i bunn og grunn Michèle vi får nær kontakt med. Sosiale problemer i Marseille får et ansikt gjennom den hardt arbeidende kvinnen. På natten og tidlig på morgenen jobber hun i en fiskehall, mens datter, barnebarn og mann holder seg hjemme.

Når hun selv kommer hjem tårner problemene seg opp. Datteren finansierer sitt narkotikaproblem ved å prostituere seg, mens far i huset holder seg mest unna. Et barnebarn trenger dermed bestemors fulle oppmerksomhet i de timene hun ikke er på jobb.

Det er takket være strålende innsats fra Ariane Ascarde (Michèle) at man orker å følge med på den rå, men rotete fortellingen fra dagens Frankrike. Her er det flere som fortjener honnør for godt skuespill, men mange blir hensatt til parenteser når så mange historier skal presenteres.

Meningen var kanskje å bygge opp under Michèles tragiske hverdag med andre innfallsvinkler. Dessverre blir man heller litt frustrert over enkeltes dame- og guttehistorier. Så historier blir veldig fort overfladiske og uinteressante når man bare pirker litt i overflaten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere