RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Radio Norge kan bli historie

Sist oppdatert:
Radiosuksessen kan ende opp som Radio 1.

Spekulasjonene i radiobransjen går på at SBS Radio vil dumpe Radio Norge og heller satse på Radio 1 hvis de ikke når fram med en klage.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

SBS Radio nådde heller ikke i siste runde fram med søknaden om å få sende lokalradio fra de fire største byene her i landet. Resultatet ble konsesjon i kun to byer, Stavanger og Bergen, og selskapet fikk ikke de mest attraktive 24-timers konsesjonen i noen av byene.

Radio 1 er en sterk merkevare med 25 år i det norske markedet, mens merkevaren Radio Norge bare er rundt ett år gammel.

- Ser på alle muligheter
Bente Klemetsdal som leder SBS Radio sier de foreløpig ikke har trukket noen konklusjon, hvis en eventuell klage ikke skulle nå fram.

- Men du kan være trygg på at vi har tenkt på alle mulige løsninger rundt dette, sier Klemetsdal til NA24 Propaganda.

Hun sier de foreløpig ikke har gitt opp håpet om å vinne tilbake konsesjonene.

- Vi har ikke gitt opp. Nå har vi akkurat fått innsynsrapportene og så får vi se om det er noe der som kan danne grunnlaget for en klage, sier Klemetsdal.

- Hvis det ikke blir en klage, eller hvis en eventuell klage ikke skulle føre fram, blir det Radio 1 på Radio Norge-frekvensen?

- Vi kommer til å se på alle muligheter, sier Klemetsdal.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Radio Norge har vært en lyttersuksess og har løftet lytterandelen fra daværende Kanal 24 med en markedsandel på rundt 4,5 prosent til å få en markedsandel på rundt 10 prosent på under ett år.

Usikker på om det er lurt
Radiofaglig ansvarlig Merethe Nyvold Johannessen i mediebyrået MediaCom sier hun er usikker på om en løsning hvor Radio 1 erstatter Radio Norge vil være en kommersiell suksess.

- Det bryter i alle fall med den profilen Radio Norge har i dag. Radio 1 har gjort suksess på å profilere seg som urban og ung, mens Radio Norge med sin rikskonsesjon naturlig er mindre urban og har i tillegg en noe eldre lyttergruppe. Radio Norge har på kort tid bygget opp en stor og stabil lyttermasse, og leverer tydeligvis et produkt folket vil ha. I tillegg er det et stort poeng at Radio 1 er en suksess som har levert på en helt annen konsesjon enn den Radio Norge må levere. Det er langt fra sikkert at en miks av Radio 1s merkevare og Radio Norges rammebetingelser vil bli et like godt produkt som Radio 1 er i dag, sier Nyvold Johannessen.

- Hvis man får en ren riksdekkende Radio 1-kanal. Er det et interessant annonseprodukt?

- Dersom det hadde blitt en lyttermessig suksess, ville absolutt blitt et godt annonseprodukt. Radio 1 og P4 i kombinasjon ville, som i dag, utfylt hverandre på en god måte aldersmessig, sier Nyvold Johannessen.

- For smalt
Mediebyrådirektør Arne Inge Christophersen i Initiative Universal sier til NA24 Propaganda at han ikke tror SBS tenker å legge om Radio Norge til Radio 1.

- Jeg tror ikke det er et tema akkurat nå. Radio 1 blir nok litt for smalt i forhold til det potensialet Radio Norge har, sier Arne Inge Christophersen til NA24 Propaganda.

Han sier de uansett ville fått en utfordring i forholdet til Radio Norges konsesjonsbetingelser.

- De måtte i tilfelle få gjort om på konsesjonsbestemmelsene. Hvis ikke hadde nok konkurrenten P4 vært tydelig til stede for å fortelle hvor skapet skulle stå, sier Christophersen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere