RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Radiofallet flater ut

Sist oppdatert:
Den negative utviklingen i radiomarkedet er i ferd med å flate ut. November viste en liten vekst for reklamemarkedet som helhet.

Mellom august og oktober gikk radiomarkedet fra en vekst på 2,7 prosent til et fall på tre prosent og mye tydet på at annonsørene avventet situasjonen i et marked som ser helt annerledes ut til neste år.

Men novembertallene fra Mediebyråenes Interesseorganisasjons (MIO) Mediebarometer viser at fallet er i ferd med å bremse opp. Forrige måned omsatte de kommersielle radiokanalene reklame for 195 millioner kroner gjennom mediebyråene, mot 198 millioner kroner samme periode i fjor.

Tallene fra MIO viser også at mediemarkedet fikk litt mer fart i løpet av november. Frem til oktober vokste mediemarkedet med 3,1 prosent, mens novembertallene viser en vekst på 3,4 prosent.

Størst vekst er det fortsatt nettet som kan vise til. I november omsatte nettavisene for 148 millioner kroner gjennom mediebyråene, en vekst på hele 43,2 prosent. Utendørs opplever også en god vekst, og omsatte for 200 millioner kroner i november, opp 13 prosent.

Mange spådde TV forbi avis i løpet av året. Det har ikke skjedd. Så langt i år har dagspressen vokst med en prosent, og omsatte reklame gjennom mediebyråene for 1.770 millioner kroner, mot 1.709 millioner for TV-kanalene, som med sin vekst på 2,8 prosent kommer til å vokse forbi TV om ikke lenge, hvis de fortsetter med denne farten.

Størst nedgang er det fortsatt fagpressen som opplever, med en nedgang på 12,3 prosent så langt i år.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere