RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Radiokrangelen fortsetter

Sist oppdatert:
Kanal4 bryter markedsføringsloven, hevder Næringslivets konkurranseutvalg. Fem av seks medlemmer mener de nye kanalens navn er for likt P4s.

Et flertall på 5 av 6 medlemmer i Næringslivets konkurranseutvalg mener at Kanal4 bryter markedsføringsloven ved å bruke et navn som ligner for mye på P4.

Flertallet i utvalget mener at, på tross av at navnet P4 er beskrivende og lite originalt, så er navnet opparbeidet som et kjennetegn for kanalen gjennom konsesjonsperioden.

De mener derimot at Kanal4s navnevalg ikke tar tilstrekkelig hensyn til de kravene som følger av markedsføringslovens regler.

I forhold til publikum og markedet for øvrig kan flertallet ikke legge særlig vekt på at grunnlaget for Kanal 4's virksomhet er en konsesjon som teknisk sett betegnes som FM4-konsesjonen. I forhold til omverdenen vil den betegnelse som brukes, først og fremst markere produktet og dets kommersielle opprinnelse.

De viser til at Kanal 4 og P4 i radiomarkedet vil kunne oppleves som like. At betegnelsene

"program" og "kanal" benyttes om hverandre i dagligtale.

- Den forskjell som ligger i P (program) og kanal rent ordmessig, vil derfor være lite egnet til å klargjøre forskjellene. Det fremtredende element er det tallet som knyttes til disse ordene, og som her altså er det samme, mener utvlaget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere