RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rally i suezmaxmarkedet

Sist oppdatert:
Stortankratene har falt litt tilbake i Midtøsten den siste uken, men markedet beskrives som fortsatt stramt. I suezmax-markedet har ratene steget kraftig
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport så falt ratene litt tilbake gjennom forrige uke i Midtøsten. Det har vært god aktivitet og markedet beskrives som stramt og ratene stabile.

Fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen ligger ratene nå på worldscale 107, ned fra ws 110 en uke tidligere. På timecharterbasis har raten falt fra 66.700 dollar til 64.100 dollar pr. dag. Vestover fra Gulfen falt ratene 2,5 punkter til ws 90, eller ned 2.700 dollar pr. dag til 63.000 dollar.

I Vest-Afrika har ratene vært uendret gjennom den siste uken, og rederne drar inn ws 105 til USA som gir 63.000 dollar dagen. Det er nå ventet 31 ledige supertankere i Midtøsten de 30 neste dagene, mot 25 for en uke siden.

I suezmax-markedet har ratene fortsatt å styrke seg i alle markedet, spesielt i det indre Middelhav. Her har ratene steget 50 punkter til ws 180 den siste uken. På timecharterbasis har ratene steget fra 46.300 dollar til 73.200 dollar for reise fra Svartehavet.

Fra Vest-Afrika har ratene steget 25 punkter til ws 165, eller 13.000 dollar til 51.500 dollar pr. dag.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere