RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rapport: Leksehjelp kan forsterke forskjeller

Oslo (NTB): Ordningen med gratis leksehjelp bidrar ikke til å jevne ut forskjeller, slik målsettingen var, viser en fersk rapport.

Regjeringen innførte ordningen med frivillig, gratis leksehjelp fra høsten 2010 til alle elever i 1. til 4. klasse. Selv om ordningen har gjort at flere barn gjør lekser og også hever kvaliteten på leksearbeidet til dem med svakest resultater, fungerer den ikke etter intensjonen, skriver Aftenposten.

Ifølge en foreløpig rapport fra forskere fra NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) og NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) kan isteden leksehjelpen bidra til å øke forskjellene mellom ulike grupper elever.

Forskerne peker på at knapphet på pedagogisk kompetanse og liten voksentetthet innebærer at elever som trenger mye hjelp, ikke får det. Dermed blir de hengende etter i leksearbeidet og leksehjelpen virker mot sin hensikt som var å bidra til å jevne ut de sosiale forskjellene.

- Jeg tror man må diskutere hva leksehjelp skal være, og hvordan den er tenkt å bidra til sosial utjevning. Ellers vil man fortsette å få andre resultater enn man ønsket seg, sier seniorforsker Marie Louise Seeberg i NOVA.

Hun sier seg enig i kritikken da ordningen ble innført, at tilbudet ble innført for raskt og var for lite gjennomtenkt. Samtidig understreker hun at det er positivt at leksehjelpen har gitt mange barn mer hjelp med leksene enn de ellers ville fått, og at det er positivt dersom leksehjelpen gjør at de flinke elevene blir enda flinkere. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere