RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

Raser over ulovlig mobil-reklame

Bransjen har laget egne regler for blåtannreklame via mobilen. Det får Forbrukerombudet til å rase.

Forbrukerombudet har tidligere slått fast at det kreves samtykke fra forbrukeren før det er lov for næringsdrivende å sende ut reklame til mobiltelefoner via blåtann. Dette er samme kravet som gjelder ved e-post og SMS-reklame.

- Det er forbudt å forsøple personlige kommunikasjonskanaler, som telefon og e-post, ved å sende ut uønsket markedsføring. Dette prinsippet må næringsdrivende respektere, uansett om man benytter internett, mobilnettene eller blåtannsendere for å formidle reklamen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kjøpesentre
Thon reagerer sterkt på at markedsførernes bransjeorganisasjoner på egen hånd laget «retningslinjer» for blåtannreklame som er direkte i strid med Forbrukerombudets standpunkter.

- Jeg synes det er bemerkelsesverdig at bransjen så til de grader gir blaffen i standpunktene til Forbrukerombudet, sier Thon.

Retningslinjene er stikk i strid med standpunktene Forbrukerombudet tidligere har meddelt bransjen. Blant annet sies det i retningslinjene at det er fritt fram for alle næringsdrivende å sende reklame via blåtann til mobiltelefonene til forbrukere som oppholder seg i forretninger, på kjøpesentre eller til og med ute på gater og togstasjoner. Det eneste bransjen anbefaler er at det bør settes opp plakater som opplyser om dette, ifølge Forbrukerombudet.

- Gir blaffen
Bransjeorganisasjonene Nordma, Anfo og Inma har hatt svært vondt for å akseptere Forbrukerombudets standpunkt og var i september i dialog med ombudet om dette. Etter møtet har ikke spørsmålet om blåtannmarkedsføring vært oppe til nærmere diskusjon før det nå plutselig har blitt publisert «retningslinjer» for blåtannmarkedsføring på organisasjonenes nettsider. Det liker Forbrukerombudet dårlig:

- Nordma, Anfo og Inma råder medlemmene sine til å bryte markedsføringsloven. Dette ser jeg meget alvorlig på, sier Bjørn Erik Thon

Forbrukerombudet har tidligere stoppet flere tilfeller av ulovlig reklame sendt via blåtann til forbrukeres mobiltelefoner. Ombudet ber nå bransjeorganisasjonene om å trekke tilbake «retningslinjene» for blåtannmarkedsføring.

- Dersom næringsdrivende likevel velger å sette i gang med å spamme folk med reklame via blåtann, er dette noe vi vil slå ned på umiddelbart, sier Bjørn Erik Thon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere