RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

RasGas-kontraktene delt ut uten Golar

Sist oppdatert:
Det stor naturgassprosjektet i Qatar, RasGas skal nå delt ut de åtte første LNG-kontraktene. Golar LNG og konsernsjef Tor Olav Trøim skal ha sagt nei til å være med i den kommersielle anbudsrunden
Ifølge TradeWinds har den greske rederen John Angelicoussis og hans Maran Gas, amerikanske Teekay og deres ny oppkjøpte gassrederi Naviera F. Tapias og et japansk konsortium blitt tildelt de åtte første LNG-skipskontrakten fra RasGas.

Det er oljegiganten ExxonMobil som har gjennomført budprosessen på vegne RasGas-prosjektet.

John Fredriksen Golar LNG var med videre fra den tekniske runden, men etter det iMarkedet har fått opplyst fra kilder så valgt rederiet å ikke gå videre i den kommersielle delen av anbudet. Bergesen har også vært fremhevet som en sterk kandidat til RasGas-kontraktene, sammen med belgiske Exmar og danske A.P. Møller.

Lave rater

Ifølge kilder TradeWinds og iMarkedet har snakket med så ble Maran Gas tildelt tre av kontraktene som omfatter nybygg som skal levers fra Daewoo-verftet i 2005 og 2007. Ratene skal være så lave som 56.000 dollar dagen for de tidligste leverte skipene og rett under 60.000 dollar for de to levert i 2007.

Teekay skal gjennom sitt nylig oppkjøpt gassrederi Naviera F. Tapias ha blitt tildelt tre kontrakter fra RasGas. Disse skal også bygges ved Daewoo med levering i slutten av 2006 og i 2007. Kilder sier til TradeWinds at ratene skal være på kun 62.000 dollar dagen. Raten anses som lav siden byggeprisen er ventet å ha steget betraktelig siden Maran plasserte sine ordre.

De to siste skipene skal bygges og leveres at en japanske gruppe bestående av de tre store japanske rederiene Mitsui OSK Lines, NYK, og K Line, samt Ilno Kaiun. Disse skipene skal bygges ved Samsung, men avtale skal fortsatt ikke være endelig. Japanerne krever 64.000 dollar dagen, mens RasGas forlanger en lavere rate.

Totalt planlegger RasGas å ta inn 28 LNG-skip etter hvert som eksportprosjektet bygges ut. De åtte kontraktene som nå er tildelt gjelder konvensjonelle spesialskip for frakt av flytende naturgass (LNG) med kapasiteter på rundt 145.000 kubikkmeter.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere