RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Sony/Insomniac)

Ratchet & Clank er tilbake!

Sist oppdatert:
«Ratchet & Clank: A Crack in Time» til PS3 er moro for barn i alle aldre.

Kattedyret Ratchet og roboten Clank er blant Sonys mest trofaste helter. Duoen har hengt med helt siden Playstation 2 og har gitt oss mange gode, actionfylte og humoristiske plattformeventyr.

Endelig litt bakgrunn

«A Crack in Time» er det tredje «Ratchet & Clank»-spillet til PS3 og setter et foreløpig punktum for historien om de to. Etter at Clank ble kidnappet på slutten av «Tools of Destruction» møtes de to igjen her, og vi får endelig vite mer om den mystiske bakgrunnen til både Ratchet og Clank.

I tillegg kjemper duoen mot en ond doktor som truer hele universet. Fortellingen er like engasjerende, morsom og helsprø som vanlig – takket være overraskende hendelser, snåle figurer, godt skrevet dialog og stram regi er det aldri langt mellom latterkulene.

LES OGSÅ:Ratchet & Clank 3
LES OGSÅ:Ratchet & Clank: Size Matters
LES OGSÅ:Ratchet & Clank: Size Matters (PSP)
LES OGSÅ: Ratchet & Clank: Tools of Destruction
LES OGSÅ: Ratchet & Clank Future: Quest for Booty

Strålende omgivelser

Omgivelsene du skal utforske er varierte og holder samme høye kvalitet som fortellingen, utviklerne hos Insomniac Games viser igjen at de vet hva de driver med. Vi får servert krevende hoppepartier med en rekke bevegelige og farlige elementer, rolige partier som lar deg nyte den strålende grafikken og hektiske berg-og-dal-baneturer, bare for å nevne noe.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De delene av spillet som er forbeholdt Clank byr i tillegg på imponerende og etter hvert meget krevende oppgaver. Roboten vår kan blant annet nemlig gjøre opptak av seg selv og så spille av disse mens du gjør noe annet.

For de små grå

Tidlig i spillet skal du for eksempel gjennom en dør som åpnes ved at du står på en bryter, problemet er at døra lukker seg hvis du går av bryteren. Løsningen er å ta opp at du går bort og stiller deg på bryteren, og så spiller du av det samtidig som du løper mot døra.

Etter hvert må du drive med flere opptak samtidig og selv om systemet kanskje høres komplisert ut, fungerer det kjempebra og oppgavene er underholdende å løse og tilfredsstillende å få til. For øvrig, utviklerne har implementert et hintsystem så du trenger ikke å være redd for at oppgavene skal være for vanskelige.

God oppbygning

«A Crack in Time» er delt opp i ulike planeter som igjen tilhører forskjellige galakser. Etter at du har låst en galakse opp, kan du når som helst reise dit og fritt utforske den ved hjelp av Ratchets kjekke romskip.

I tillegg til hovedplanetene som driver historien fremover byr galaksene på diverse sideoppdrag, men disse er dessverre litt blanda drops. De som går ut på at du skal utforske ulike mindre planeter er uten unntak strålende, planetene byr på den mest krevende, best designede og morsomste miljønavigeringen i hele spillet.

Oppdragene som ber deg fly rundt og gjøre ett eller annet i selve galaksen er derimot ikke særlig artige. Romskipet ditt er kjedelig og litt kronglete å styre, mens fiendene du av og til får beskjed om å skyte ned er dumme og byr på lite utfordring.

Kjedelige kamper

Skuddvekslingene når du har begge beina plantet på et eller annet underlag er heller ikke særlig mye å rope hurra for. «A Crack in Time» byr blant annet på naturskjønne omgivelser og storbyer, og i tillegg til hindrene er banene fulle av fiender. På tross av at fiendene er artige og våpnene kreative (blant annet kan du fyre av dødelige parringsrop) og åpner for en rekke ulike taktikker, er den mest effektive teknikken å hoppe fra side til side og hamre løs på skyteknappen. Takket være dette blir feidene kjapt ensformige.

Heldigvis er de fleste kampene korte, men det er en del som både varer og rekker. Et annet minus er at hvis du stryker med så må du ofte gjennom hele kampen på nytt, noe som ikke er særlig festlig.

Mye å samle på

Belønningen du får etter at du har beseiret en stor gruppe fiender eller klart et oppdrag er som oftest verdt strevet og veier nesten opp for slitet. Du tjener hele tiden erfaringspoeng og «penger», og gjennom å plukke opp eller få bonusgjenstander låser du opp nye deler til romskipet ditt og oppgraderinger til våpnene dine, for å nevne noe.

Ofte er det å finne bonusgjenstandene vrient, og sammen med at det er veldig mange av dem gjør det så «A Crack in Time» både varer og rekker for de som liker å samle. Er du derimot av typen som er fornøyd så lenge du kommer deg gjennom historien, er dessverre ikke spillet så veldig langt. For meg tok det et par kvelder å nå rulleteksten.

Strålende grafikk

Teknisk er «A Crack in Time» utrolig nok enda bedre enn de allerede nydelige PS3-forgjengerne, Insomniac serverer en interaktiv animasjonsfilm. Det strålende lydsporet og de fantastiske stemmene gjør bare opplevelsen enda bedre.

På tross av småkjedelige kamper og at «A Crack in Time» egentlig ikke gjør så mye nytt, byr det på mye moro. Hvis du er ute etter et actionfylt og underholdende plattformspill er dette førstevalget, vel og merke så lenge du har spilt de to andre.

Se «Ratchet & Clank: A Crack in Time» i aksjon:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere