RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

RBK-TV fenger

Sist oppdatert:
Over 20 000 ser RBK-TV på de beste dagene, mens RBKs nettside hadde 1,3 millioner sidevisninger i september. Klubbens satsing på eget medieinnhold har resultert i en klar trafikkøkning.

- Champions League-spill kombinert med at vi har pøst på med innhold gir tall det er grunn til å juble over, sier redaksjonssjef Odd Rune Wolden til RBK.no.

Nytt team

Han startet i januar 2007 opp Rosenborgs egen medieavdeling, sammen med Frode Søraas og Halvor Hoem. I august kom også journalisten Jørgen Stenseth fast med på laget. I tillegg benyttes faste frilansere.

- Det satses hardt på egne medier i flere klubber. Men denne tabellen skal Rosenborg vinne, er innstillingen i redaksjonen på Brakka.

Infrastruktur

RBK.no startet med 600 000 sidevisninger første måneden, og standarden så ut til å bli beholdt fra året før, enda vi fortsatt var utenfor sesong. Tallene fikk en god stigning mot sesongstart, og endte på solide 850 000 sidevisninger i løpet av måneden. I underkant av hundre tusen unike brukere var innom nettstedet i løpet av den første måneden med seriefotball.

- I starten gikk mye av kreftene til å få opp teknisk infrastruktur og en effektiv organisasjon, forklarer Wolden.

I mai skiftet RBKTV leverandør for å kunne takle kapasitetsbehovet etter en stor økning i pågangen. Etter det har det blitt omtrent 250 TV-innslag og program fra blant annet garderoben etter kamp, og jevnlige oppdateringer fra prestasjonsgruppa, uansett om stedet var Kyrksæterøra eller Kasakhstan.

Rekord

Tallene for RBK.no og RBKTV varierte i 2007 etter terminlista, noe statistikken for sommermånedene viste. Utover sommeren var tallene nemlig ikke like høye som tidligere, men de kom heller aldri under 600 000 sidevisninger per måned.

I midten av august fikk RBK.no ny drakt og engelske sider. Den samme måneden ble alle rekorder knust og RBK.no endte ved månedslutt opp med over 1,3 millioner sidevisninger! Måneden etter endte tallet på 1,2 millioner, før det sank litt mot sesongslutt. Odd Rune Wolden er fornøyd med RBK Medias første leveår.

- Det har vært ett hektisk, men meget morsomt første år. RBK er modige som satser så hardt på nye medier, men jeg tror det betaler seg for både klubb og fans. Mitt mål er at RBK.no skal bli et levende nettsted som folk med et forhold til klubben føler de må besøke daglig, og at de skal bli underholdt slik at de får lyst til stadig å komme tilbake, sier Wolden.

Flere medier

- Den nye nettsiden vi fikk opp i sommer, avtalen med TV2 om å vise RBKTVs Før og Etter Kampen, samt den enorme stemningen blant publikum på storskjermsendingene på stadion, er det som sitter best i kroppen etter den første sesongen. For RBK Media står ikke bare for nettsiden og TV-kanalen. Rosenborgs medieavdeling har også ansvaret for storskjermproduksjonen RBKTV Direkte på kampdag, og magasinene Medlemsbladet, Rosenborgmagasinet og Programbladet. I tillegg lages egen wapside og meldingstjenester på mobil.

- Jeg er stolt av de produktene vi leverer, og tør å love enda mer og bedre innhold neste år. Vi skal stå på sent og tidlig for å følge laget knalltett til enhver tid, lover redaksjonssjefen.

Se hele saken og tallene her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere