RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reagerer på konkurransen i bredbåndsmarkedet

Sist oppdatert:
Europas største internettleverandør mener dårlige rammebetingelser og for sterk markedsmakt hos monopolisten begrenser muligheten for lønnsom drift i Norge
Les også:

En konkurrent mindre for NextGenTel og Telenor (Ny)

Fredag skrev iMarkedet om at den italienske bredbåndsleverandøren Tiscali vurderte å trekke seg ut av det norske markedet. En av årsakene er dårlige rammevilkår.

I en melding skriver selskapet at en rask gjennomgang av det norske bredbåndsmarkedet viser at stort sett alle aktørene taper penger – bortsett fra monopolisten Telenor. Samtidig viser prognosene at det norske bredbåndsmarkedet går mot en dobling i løpet av 2004. Aktørene forventer at oppunder 200.000 nordmenn vil skaffe seg ADSL i år. Det betyr at omkring en halv million husstander vil ha bredbåndstilknytning ved årsskiftet.

- Det er på tide at norske myndigheter tar ansvar for å rydde opp i bredbåndsmarkedet. Politikerne krever lavere priser, men sørger ikke for like konkurransemuligheter. I dag kan monopolisten, som sitter på kobbernettet, selv diktere prisen på bredbånd til norske forbrukere – faktisk uansett hvilken leverandør forbrukeren velger. Nettleien begrenser hvor langt ned prisene kan gå og hindrer en billigere pris på sluttproduktet, skriver adm. direktør Olav Sande i Tiscali Norge i meldingen.

Det heter videre i meldingen at Tiscali – som flere av de øvrige operatørene i samme situasjon – har gått inn for å få ned prisnivået på nettleie. Selskapene har gjentatte ganger invitert norske tilsynsmyndigheter til å gjøre noe med rammevilkårene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere