RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rederne fører i tankratefallet

Sist oppdatert:
Den siste uken har vært preget av store og markert fall for VLCC-ratene, og de underliggende forholdene viser få tegn til bedring
Det har ifølge skipsmeglerhuset Fearnley ukentlige rapport vært en relativt rolig uke aktivitetsmessig.

- Selv om flere forespørsler nå har begynt å vise seg i markedet , viser de lave ratene som sluttes reflekterer mer redernes ønske om å slutte før julehøytiden enn økt etterspørsel, skriver Fearnleys.

VLCC-raten fra den arabiske gulf til Singapore har falt fra worldscale 230 til ws 145 bare den siste uken. Vestover er raten ned 30 punkter til ws 130.

Ser en på tonnasjetilgangen i gulfen er det lite som tyder på noe umiddelbart nyttårsrally. Antallet skip ledig i gulfen de neste 30 dagene er hele 63 skip, opp fra 52 for en uke siden. Det er ikke men enn en måned siden det var kun knappe 20 skip ledige og ratene lå på knappe 250.000 dollar dagen.

Fearnleys har nå juster ned sitt timecharteranslag for 12 måneders kontrakter fra 100.000 dollar dagen til 90.000 dollar.

Lyspunktet i markedet er utviklingen vest for Suez, hvor VLCC-ratenetakket være et stramt suezmax-markedet har kommet seg noe opp.

VLCC'er sluttes nå fra Vest-Afrika til US GUlf på ws 165, opp 15 punkter fra forrige uke. Suezmax-raten har på samme strekning holdt seg stabilt på ws 180.

Stabilt også i det indre Middelhav med ws 160 for rundreiser.

Fakta:


Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier fire suezmax'er som i hovedsak er sikret på lange kontrakter med profittdeling ved høye rater.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere