RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Refleks-kampanjer virker ikke

Oslo (NTB): Færre enn tre av ti voksne nordmenn bruker refleks i mørket. Kampanjer, informasjon og utdeling av reflekser virker ikke, fortviler Trygg Trafikk.

- Resultatet er selvfølgelig skuffende. Det bekymrer oss at vi for andre året på rad ikke ser noen økning i bruken, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk i en pressemelding.

I en landsomfattende telling fra Trygg Trafikk og Sparebank1 Forsikring blant over 14.000 voksne nordmenn, svarte runder 30 prosent at de bruker refleks i mørket. Årets resultat er like dårlig som i 2011 og 2012.

I mange år har Trygg Trafikk og andre virksomheter informert om hvor viktig refleksen er for å redusere ulykkene. Bedrifter og organisasjoner deler ut gratis reflekser og det gjennomføres hvert år en nasjonal Refleksdag. Nå tar Johansen til orde for å påby refleksbruk, og viser til en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI, der 81 prosent sier de ønsker et reflekspåbud i mørket.

Bare 5 prosent av alle fotgjengere som blir påkjørt og skadd bruker refleks, viser tall fra Transportøkonomisk institutt.

- Fotgjengere tror at bilførerne ser dem. Undersøkelser av reelle ulykker viser at dette ikke alltid er tilfellet, selv i opplyste bygater, fastslår fagsjef skadeforebygging Fred Nilsen i Sparebank1 Forsikring. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere